Am trecut deja pragul de 4 ani de când sunt soloprenor. E o experiență continuă. Au fost mai multe etape prin care am trecut și multe provocări pentru fiecare. Concluzia mea de până acum e: depinde de cum încadrezi lucrurile. Și depinde de ceea ce e important pentru fiecare. Am scris de mai multe ori pe această temă. Unele dintre cele mai citite articole sunt: cel despre adevărurile vieții (mele) de freelancer și cel despre cum arată ziua mea de lucru. Azi nu vreau să vă povestesc despre lecții, ci despre cele mai importante lucruri în soloprenoriat. Pentru mine. Poate pentru voi sunt importante altele. În orice caz, ceea ce am învățat e că atunci când îmi e greu mă ajută să mă întorc la motivație. De ce am vrut să fiu aici? Îmi amintesc și apoi totul devine mai ușor.
Despre motivația mea
Când am decis că nu mă voi mai angaja și voi începe să lucrez pe proiecte, ca freelancer, aveam 1 copil și un soț și puține griji. Nu mă mânau din spate datorii și nici nu aveam apăsări prea mari. Îmi doream însă mai mult timp liber, pentru mine și pentru ei. După mulți ani și multă hârșâială, viața de agenție, care îmi adusese multă experiență și tot atâta expertiză, îmi luase alte lucruri. Îmi doream să scriu și nu aveam timp, îmi doream să călătoresc mai mult și nu puteam să îmi iau concediu cât și când voiam. Voiam să fiu mai aproape de copilul meu și nu reușeam. Trafic, program prelungit, seri pe email și weekenduri cu proiecte. Duceam un ritm care nu era al meu și pe care nu îl mai voiam. Nu mă mai motivau doar banii. Îmi doream timpul înapoi, să îl desenez eu, cum voiam și cum puteam, în jurul a ceea ce îmi era mai drag. Cu alte cuvinte, să nu îmi mai trăiesc viața în jurul jobului, ci să introduc munca în viața de zi cu zi.
Cele mai importante lucruri pentru mine
Nu a fost ușor să îmi dau seama. Și nu din prima. Ele poate erau în subconștient și îmi conduceau faptele. Dar când m-am așezat și m-am întrebat, mi-am dat seama de cele 2 cele mai importante lucruri pentru mine, ca soloprenor:
- libertatea
și
- mobilitatea
Când zic libertate mă refer la clienții cu care să lucrez, pe care să îi refuz, dacă nu rezonez cu ei. Sau zilele în care să lucrez. Ni se mai întâmplă să plecăm din oraș de duminică până marți. Ceea ce înseamnă că weekendul următor voi lucra. Libertatea de a lucra de acasă, când se blochează orașul sau vremea e atât de rea încât nu îți vine să scoți nici câinele din casă. Libertatea de a spune și a scrie ce gândesc, de a mă promova în acord cu mine. De a nu mai zâmbi doar că așa scrie în fișa postului. Și, mai ales, libertatea de a munci cât vreau și cât pot.
Mobilitatea merge de mână cu libertatea. Am lucrat de acasă, din cafenele, de pe malul mării, din vârful muntelui, de la spa, din parcuri, de la școlile fie-mii, de pe autostradă, din benzinării, din hub-uri, de la clienți, am avut birou pentru o perioadă, parteneriate cu diverși colegi. Mereu am programul făcut cu 7-10 zile înainte, asta e clar. Dar locurile de unde am prestat sunt fost mereu altele. Mi-am dezvoltat, în timp, capacitatea de a mă concentra oriunde, la nevoie. Dar faptul că pot mereu să aleg locurile de unde lucrez și ele sunt mereu altele, mă motivează, îmi stimulează creativitatea și îmi oferă energia de care am nevoie să îmi duc proiectele la bun sfârșit.
℗ Acum câteva zile m-am întâlnit la Cartier Hub cu Lavinia, antreprenoare de mulți ani. M-a invitat să văd un spațiu de co-working și evenimente din Drumul Taberei, cartierul unde locuiesc. Nu ne propusesem asta, dar am vorbit chiar despre frumusețea vieții de soloprenor/antreprenor, de lucrurile importante în alegerea asta și de ce ne motivează. Cred că avem ceva în comun noi, oamenii care lucrăm pe cont propriu. Sigur avem, de fapt. Să nu ne închidă cineva în vreo colivie, nici chiar pe termen scurt. Ne taie aripile și visurile. Iar când un soloprenor încetează să mai viseze rămâne fără obiectul muncii, ca să zic așa.
Nu numai că am vorbit minute bune în noul spațiu dedicat lucrului împreună deschis recent în centrul comercial Drumul Taberelor, aflat lângă casa mea. Dar am și explorat fiecare colțișor din cei 317 metri pătrați. Mărturisesc că m-am emoționat. La intrare în Cartier Hub m-a întâmpinat o galerie foto cu imagini din anii în care eu abia mă născusem și apoi m-am mutat aici, cu părinții. E chiar locul fostei fabrici Tricodava, pentru cunoscători.
Adevărul e că în Drumul Taberei aveam nevoie de un spațiu de unde să putem lucra. Și unde să ne întâlnim. Oamenii ca mine aleg, în afară de casa proprie, să lucreze din cafenele. Care sunt și ele numărate pe degete, după criteriile mele. Dar de când centrul comercial s-a relansat, am văzut oameni de toate vârstele dându-și întâlnire aici la cafea, la masă, la un ceai sau pur și simplu la o vorbă bună. Știți câtă nevoie au oamenii în zilele noastre de conectare? Din aia adevărată, nu online. Om cu om, care să stea, să se uite unul în ochii altuia și să își vorbească. Să schimbe idei, să dezbată sau pur și simplu să își spună ce au pe suflet….Nu aveți idee câtă nevoie e de așa ceva!
Așadar, voi toți cei care sunteți antreprenori/soloprenori/freelanceri, la Cartier Hub este un spațiu de co-working de vreo 30 de persoane, puteți organiza un seminar/training/workshop/atelier, orice alt eveniment – lansare de carte sau întruniri cu membrii unui proiect din care faceți parte. Aici puteți aduce copiii la ateliere dedicate sau pur și simplu să vă întâlniți cu oamenii din cartier. Mi-ar plăcea să o aduc și eu pe Măriuca la balet aici, de exemplu. Sau poate pe părinți să îi aduc la vreun eveniment.
Spațiul are o sală multifuncțională pentru evenimente, una dedicată cursurilor, una pentru întâlniri, un spațiu de co – working și unul pentru relaxare, asta pe lângă un depozit și o chicinetă complet utilată. Curând, cafeaua și apa vor fi din partea casei!
Cartier Hub se află la mezaninul centrului comercial. Este un spațiu public în care ne adunăm, ne cunoaștem, interacționăm, ieșim din online și din capcanele lui și redevenim umani, empatici și pro activi, transformăm cartierul într-o comunitate.
Cartier HUB este o inițiativă Ceetrus implementată de Nod Makerspace. Spațiul creat de ei este vesel, confortabil și te îndeamnă la visare și creativitate. Eu m-am dat în leagăn, am lucrat nițel de pe pufuri și m-am ocupat de niște mailuri, de la biroul comun. Mini-biblioteca pe care am postat-o deja pe Facebook a făcut senzație. E pentru pauze sau pentru vreo întâlnire, ca să schimbi decorul cu unul și mai vesel și mai intim.
Știți care sunt cuvintele cheie pentru Cartier Hub? Conectare, relaxare, contribuție, creare de relații și lucru împreună. E ceea ce are nevoie lumea noastră, în acest secol al vitezei și al tehnologiei, când relațiile interumane au atâta nevoie de încurajare.
La Cartier Hub din Centrul Comercial Drumul Taberelor se organizează periodic ateliere educative și de dezvoltare personală, destinate copiilor, adulților și seniorilor, suținute de organizații ca ROBOTescu, Eematico, Ruxandra ballet studio, Micul șahist, Banometru, Micile Vedete, Origamic, pentru care participanții achită o taxă. Tot aici se va susține o serie de activități gratuite, aliniate cu strategia hub-ului, printre care se numără cursurile de educație civică, reciclare, dezvoltarea simțului artistic. Totodată, oamenii din comunitate pot folosi gratuit spațiul Cartier Hub dacă doresc să susțină activități non-profit.
Costuri:
- Sala de conferințe din Cartier Hub poate fi folosită gratuit pentru întâlniri ale grupurilor de inițiativă civică și seri comunitare;
- Pentru spațiul de coworking din Cartier Hub, se percepe o chirie astfel: 5 lei/1h (dacă stai mai mult de cinci ore, după a cincea nu mai plătești în plus), 30 lei/zi, 250 lei pentru 10 zile, 400 lei pentru 20 zile și 600 lei/lună.
Cum puteți lua legătura cu echipa Cartier Hub:
- Pentru închiriere spațiu de curs [email protected]
- Pentru închiriere spațiu coworking [email protected]
- Pentru înscriere cursuri [email protected]
- Pentru organizare evenimente dedicate comunității [email protected]
- Pentru închiriere spațiu evenimente private [email protected]
Așadar, de ce să alegeți Cartier Hub pentru a lucra?
Sigur găsiți un loc de parcare (gratis) în parcarea special amenajată a centrului comercial, asta dacă nu veniți pe jos. Mai este o spălătorie de mașini, de care vă puteți folosi în timp ce voi lucrați sau faceți cumpărături. E BookCity la parter, lângă cafenele, de unde mi-am luat niște caiete geniale și câteva cărți bune, e food court-ul (zona de restaurante) de unde puteți alege ceva de mâncare la prânz, iar la final de zi dați și o tură prin piața din hypermarket. Costurile sunt ok, după mine, care am experiență cu mai toate hub-urile din București. Deci, cum sună?
Vedeți cum e viața de soloprenor și ce ne inspiră pe noi? 🙂 Pe vremea când eram pe statul de plată al altcuiva nu aveam bucurii din astea. Cred că doar soloprenorii/antreprenorii înțeleg. Iar pe voi, ceilalți, care doar cochetați cu acest statut, poate vă pune pe gânduri și vă inspiră.
Alegeri înțelepte vă doresc!
Sursa foto: arhiva personală