Am mai scris despre antreprenoriat si despre ce act de curaj si pasiune reprezinta de fapt in viata unui om, dar mai ales a unei femei, care este si mama in acelasi timp. Experienta a aratat ca momentele in care se iau astfel de decizii in viata femeilor apar, de multe ori, atunci cand ele devin mame. Din motive diverse: pentru ca au un vis de demult la care isi gasesc puterea sa reflecteze odata cu aparitia bebelusilor, care dau si mai multa energie mamei si visului; pentru ca isi dau seama ca viata lor se schimba cu totul odata cu venirea pe lume a celui mic; pentru ca isi doresc timp mai mult si de calitate impreuna cu el; pentru ca pur si simplu le vin alte idei legate de afaceri si felul cum ar putea sa isi castige veniturile. Cert este ca in ultimii ani au aparut din ce in ce mai multe idei in acest sens si din ce in ce mai multe mame isi lasa joburi foarte bune, pentru a incepe o afacere proprie.
Cine a trecut prin acest proces, chiar si numai pentru o perioada, trebuie sa stie ca nu este lucru usor. Sunt si lucruri bune in decizia de a lucra pentru tine si a crea un business cu timpul, dar sunt si dificultati. Mai jos voi da cateva exemple din fiecare, asa cum am perceput eu insami aceasta decizie si cum am trecut eu prin ea, dar si din ceea ce am observat la mamele din jurul meu.
Sa incepem cu PLUSURILE:
- Ai ocazia sa lucrezi la visul tau
Da, odata ce te hotarasti ca vrei sa lucrezi pentru visul tau, ca el sa devina realitate, ai sa vezi ce puteri capeti.
- Poti fi cat de creativ iti doresti
Nu mai este nimeni care sa iti spuna unde sa te opresti, experimentezi cata creativitate poti, cand este nevoie.
- Iti poti alege partenerii si clientii cu care sa lucrezi
Unul dintre cele mai frumoase laturi ale lucrului pentru tine. Acum nu te mai poti plange ca nu iti place nu stiu care client sau ca nu rezonezi cu valorile lui, caci nu te poate tine nimeni in relatie cu el.
- Poti alege ce volum de business sa iei
Cat vrei sa duci, atat iei. Seful nu iti mai poate spune ce sa faci, pentru ca…tu esti seful. Pe de alta parte, cat muncesti atat castigi.
- Poti alege ritmul in care sa lucrezi si timpul alocat
In functie de clientii pe care ii ai, iti organizezi munca pe care o ai de facut, conform termenului. De aceea, chiar ai nevoie sa fii o persoana disciplinata.
- Lucrezi continuu la formarea ta, deci inveti continuu
Citesti, mergi la cursuri, urmaresti tutoriale etc. Este un proces continuu, daca vrei sa fii la curent cu noutatile.
- Nu mai ai sef
Suna bina, nu? E visul nostru, al tuturora, cand suntem angajati. E un plus, in prima faza, dar depinde de tine sa il pastrezi la plusuri, sau sa il treci la minusuri. Adica e momentul sa treci in papucii de sef propriu si ai sa vezi ca nu e usor. Disciplina, organizare, planuri, strategii. Profita de rol, e frumos, daca il iei in serios.
- Independenta financiara
Nu mai depinzi de salariu fix si poti sa iti faci singur veniturile. Ca si mai sus, observatia e aceeasi. Pare un plus, dar depinde de tine sa il pastrezi asa, caci usor se poate transforma in minus, daca nu ai un plan si nu socotesti bine cheltuielile si veniturile, daca nu iei in calcul fluctuatiile aferente sezoanelor.
Dintre MINUSURI, la inceput:
- Timpul
Imi pare rau sa va spun, timpul nu este trecut la plusuri. Cand incepi sa dezvolti propria idee, linistea mintii dispare. Gandul iti sta acolo, cum sa faci sa lucrezi mai bine, mai mult, mai eficient etc. Daca te setezi ca vei avea mai mult timp pentru tine, vei fi dezamagit. Te vei trezi si noaptea cu o idee pe care sa o notezi, sau vei alapta tinand in mana o carte despre fiscalitate. Poate dupa o perioada, lucrurile se vor mai regla. Eu nu am ajuns inca la acea perioada..
- Resursele pentru investitii
E dificil sa pleci la drum fara nicio investitie, chiar daca genul de afacere nu presupune spatii sau angajati, in prima faza. Tot e nevoie de logistica si ceva materiale. Asa ca de niste banuti ai nevoie la inceput.
- Profitul
In primii 2 ani e mai dificil cu profitul, e bine sa ai minte acest lucru, ca sa nu fii dezamagit. Mecanismul specific de job munca – salariu, nu functioneaza si in acest rol.
- Colaboratorii
Eu am o vorba, dupa experienta ultimilor ani. E mai usor sa gasesti clienti, decat colaboratori. E dificil, pentru ca oamenii sunt diferiti si au asteptari diferite de ale tale. Nu te astepta sa vada lucrurile la fel ca tine si mai ales, pentru tine si afacerea ta. De aici, un sir de neintelegeri si schimbari.
- Furnizorii
La fel ca si in cazul colaboratorilor. In plus, dificultati de contractare, plati in avans, livrari la termen, toate acestea sunt obstacole pentru care iti trebuie ceva rabdare sa le treci.
- Lipsa unui venit sigur si a beneficiilor conexe
Cum ziceam, mecanismul munca – beneficiu dispare. Grija principala e legata de platile la stat – taxe si impozite, platile colaboratorilor si furnizorilor. In prima faza, te bucuri daca nu esti pe minus. Cat despre alte beneficii si premieri….va mai trece ceva timp.
- Sistemul legislativ, fiscalitatea din Romania
Trebuie urmarite in permanenta, ai nevoie sa citesti si tu si sa te informezi, chiar daca ai un contabil. Sunt atatea schimbari si atat de dese, incat chiar e nevoie sa fiti amandoi la curent cu ce se petrece in sistem.
- Lipsa cunostintelor de promovare – marketing, comunicare, PR
Daca nu ai cunostinte de specialitate si nici pe cineva sa te ajute, e destul de greu la inceput, mai ales daca esti intr-o piata destul de competitiva. Ai nevoie sa te diferentiezi bine in ochii clientilor, ca te poti face remarcat.
Cand iei aceasta decizie, e bine sa analizezi cu atentie plusurile si minusurile, situatia de viata in care te afli si constrangerile pe care le ai – pentru ca nu va fi usor. Sunt decizii de luat cu pixul in mana si cu foaia de hartie, pe care sa notezi si sa calculezi cu atentie.
E adevarat, nu toti putem sa luam aceasta cale in viata, chiar si pentru scurt timp. Avem conditionari multe, din pacate. Si e bine sa nu le judecam noi, din afara. Dar cei care decid intr-un moment al vietii lor ca vor sa incerce acest drum, vor vedea daca plusurile sunt mai multe decat minusurile si daca merita sa continue pe acest drum sau nu. Nu e o decizie pe viata, oricand ne putem intoarce la ceea ce faceam inainte sau putem accepta un alt job. Depinde de noi, de cata rabdare avem (si e totusi nevoie de ceva rabdare, cativa ani poate) si de cata sustinere avem din partea familiei.
IDEI care cred ca merg foarte bine anul acesta si pot fi dezvoltate de mame cu formarea si abilitatile specifice:
- Designer web
- Traducator
- Coach
- Creator handmade
- Contabilitate/consultanta fiscala/consultanta juridica
- Traininguri online – limbi straine
- Croitorie copii
- Magazin online
- Organizare de evenimente
Despre experienta mea la inceput de drum in antreprenoriat, am scris aici. Sunt niste idei greu de digerat, mai ales pentru cei aflati la inceput de drum. Ideea principala este aceea ca ai nevoie sa stii exact ce iti place sa faci si ce stii sa faci, asa incat sa iti fie aducator de satisfactii personale si financiare.
Iar celor care sustin ca femeile care au devenit mame nu vor decat sa chiuleasca 2 ani de la birou si apoi sa revina la serviciu cu toate beneficiile anterioare, le dedic acest material: https://www.florinabadea.ro/ce-isi-doresc-mamicile/.
Am mai scris aici despre femei curajoase, care si-au lasat joburi de top si au inceput propriile lor afaceri, concretizate in proiecte frumoase si utile pentru cei din jur.
Despre Work at Home Moms (WAHM) – singura asociatie din Romania care sprijina femeile mame care doresc sa lucreze de acasa, prin educatie si oportunitati de joburi, am scris aici. Un material in care aveti toate detaliile, pe care le puteti folosi si ulterior sa apelati la Asociatie cu intrebari si sa descoperiti impreuna moduri in care va puteti ajuta reciproc.
Ca sa va exemplific minunile pe care mamele antreprenoare le pot face, am vorbit cu 2 mame – membre ale Asociatiei, care mi-au spus povestea lor despre antreprenoriat si de la care ne putem inspira toate. Iar acelora dintre voi care va doriti sa incepeti pe cont propriu, le doresc curaj mult si sa nu uite niciodata pentru ce au ales aceasta cale! Si daca aveti vreodata nevoie de sprijin pentru promovare, imi puteti scrie si pe adresa [email protected].
Lucia Radu Simota si Learning Hub
- Spune-mi despre tine – ce ai studiat si ce background profesional ai? Ceea ce faci acum este diferit cu mult de ceea ce ai lucrat in trecut?
Am studiat administratie publica si resurse umane, dar si management, din dorinta mea de a schimba lumea, si stiind ca schimbarea vine prin oameni, iar organizatiile si societatea nu exista fara oamenii care le sustin. Am descoperit in facultate managementul de proiect de care m-am indragostit iremediabil si am ajuns sa construiesc o cariera ca manager de proiect, trainer si consultant in proiecte cu finantare europeana. Cred cu tarie ca suntem produsul experientelor anterioare si, desi activitatea mea curenta este destul de diferita prin faptul ca acum lucrez cu un grup tinta cu varsta mai mica decat lucram inainte, cred ca tot ce am invatat in fiecare activitate din trecut m-a adus azi aici.
- Cati ani ai fost angajata in trecut?
Ca tot vorbeam de trecut, lucrez de la 15 ani, discontinuu, in sensul in care pe vremea aceea lucram doar in vacante – pentru ca la noi nu exista job part time sau de acasa pe vremea aceea, iar anul trecut cand am infiintat Learning HUB aveam 32 ani, deci pot spune ca lucrez fie ca angajat, ca voluntar sau ca freelancer, de 17 ani.
- Cum a aparut ideea acestui business si cum se diferentiaza de alte business-uri din domeniu?
Dintotdeauna am vrut sa schimb lumea, iar proiectul s-a nascut din dorinta mea de a contribui la schimbarea sistemului educational. Stiu, sunt cuvinte mari, insa eu am defalcat problema si am identificat ariile unde eu pot contribui:
- ajutam copiii sa faca legatura intre teorie si practica, de exemplu la cursul de matematica fizica – Junior Cercetator,
- ii pregatim in domenii de viitor, prin cursurile de programare si grafica,
- le oferim instrumentele necesare construirii unui viitor, prin cursul Junior Antreprenor.
Elementele care ne diferentiaza de concurenta sunt:
- lucram serios si temeinic, in grupe mici astfel incat trainerul sa se poata ocupa de copii si individual, la nevoie,
- facem ceea ce promitem, la cursul de programare ei invata C#, nu scratch sau html, la cursul de grafica, lucram 2 programe software si principii de design, si nu lucram cu programe piratate,
- lucram numai aplicat.
- Cat timp investesti pe zi in el, asa incat sa poti sa iti asiguri si echilibrul intre viata de familie si cea profesionala?
Lucrez toata ziua, cat copiii sunt la gradinita; uneori si seara. Echilibrul l-am stabilit atunci cand am hotarat cate seri aloc cursurilor, si cate zile de weeknd. Cu riscul de a creste incet afacerea, am hotarat sa nu sacrific mai mult de 2 seri si o dimineata de weekend pentru cursurile fizice, pentru ca pentru mine familia e pe locul 1.
- Cine te ajuta cu el – ai angajati sau colaboratori?
Suntem 2 traineri, eu si Dan, iar la nevoie, la evenimente mai mari am avut colaboratori si voluntari ca asistenti.
- Ai avut mentori in toata aceasta perioada – oameni de la care ai invatat, care te-au sustinut cu idei sau chiar oameni care te-au ajutat cu resurse financiare?
Nu, dar as avea nevoie. Uneori imi este greu sa fiu singura si mi-ar placea sa am la cine sa apelez pentru un sfat macar. Legat de aspectul financiar, totul a fost construit cu resurse proprii.
- Care este cea mai mare provocare a ta in antreprenoriat? Cand ti-a fost cel mai greu si cum ai depasit momentul acesta?
Am avut multe provocari. Cred ca pentru orice startup primul an, cel putin, este unul de dat cu capul, iar eu am multe cucuie. Am invatat multe lectii din practica, mai multe decat as fi putut citi in carti.
Una dintre provocari a fost legata de incasarea taxelor. Personal nu inteleg cum ai putea sa beneficiezi de un serviciu, sa fii multumit si sa nu platesti suma datorata, insa in practica se intampla, si nu sunt singura care trece prin asta, in acest domeniu.
Asadar, antreprenorul din mine, care a mers pe buna credinta si plata cu prea multa flexibilitate dupa curs, a schimbat macazul catre plata in avans a serviciilor. Iar acesta este un mic exemplu…
- Cum arata o zi din viata ta de mama activa, antreprenoare, intre schimbat scutece si business?
Este plina, insa cel putin de scutece am scapat :)) Ma trezesc copiii, undeva intre 6.30-7.30. Lenevim si ne iubim putin in pat, apoi ne miscam catre baie si ii pregatesc de gradinita. Coboram, ei se joaca, cat eu imi fac cafeaua, uneori stau cu mine sus pe bufet, uneori ne mai jucam impreuna. La 8.30 ei pleaca cu tatal lor la gradinita. Eu raman la cafea si incep sa mai alerg prin casa: spal o masina de rufe, strang masina anterioara, spal vase, schimb lenjerii… intre timp, printre picaturi deja am deschis laptoptul sa vad daca sunt urgente, mai verfic din notificari. Pun masina, mananc ceva in timp ce mai citesc mailuri, apoi incep sa raspund, pregatesc oferte, prezentari, lucrez la proiectele de design grafic, logo-uri sau vizuale pentru cursuri. Daca am inspiratie scriu si articol pentru Mamica Autentica. Trimit facturi si poze, rapoarte, contracte si acte aditionale. Uneori am evenimente si intalniri, pe care incerc sa le pun in timpul zilei, iar daca plec, pe intoarcere mai trec si la cumparaturi, sau uneori ii iau de la gradinita. Seara cand avem cursuri, uneori i-am luat cu mine, insa de obicei raman acasa cu Dan sau cu mama. Cand am evenimente, de obicei ii culca Dan sau mama. Cand nu am nimic, mancam impreuna si ne jucam cu ce aleg ei. Mai nou activitatea principala este mini piscina de acasa. La 20.30 le fac laptele, urcam la baie, pregatesc sacii de gradinita si hainele pentru urmatoarea zi, citim povestea si in jur de ora 21 sunt in pat la nani. Eu cobor fie la un vin si un film cu Dan, fie mai scriu un articol sau mai lucrez la vizuale. Destul de des seara se incheie cu un serial amuzant, ca Modern Family si nani. Cam asa 🙂
- Ce planuri ai in urmatorii 5 ani?
Pentru urmatorii 5 ani mi-am propus sa educ putin piata, astfel incat parintii sa discearna si sa aleaga calitatea, nu numai ideea si renumele, si sa isi asume raspunderea intelegand ca domeniile pe care lucram noi nu sunt de hobby, ci de viitor, si ca e important sa modeleze acest comportament pentru copii.
Evident, peste 5 ani as vrea sa am un sediu propriu care sa fie un adevarat hub educational.
- Daca ar fi sa dai 3 recomandari celor care vor sa inceapa lungul drum al antreprenoriatului acum, care ar fi acelea?
Sa inceapa, pur si simplu. Oricat ai planifica, mereu iti apar neprevazute in cale, eu m-am oprit de multe ori in faza de planificare, din cauza instabilitatii politice si economice de la noi. De aceasta data, am hotarat sa construiesc aripile din mers.
Sa aiba mintea deschisa si sa se adapteze atunci cand nu merge, fara a renunta la valorile lor.
Sa ofere calitate, si profitul va urma.
Despre atelierele pe care Lucia vi le ofera in aceasta vara, puteti gasi informatii pe linkurile de mai jos. Sa va fie de folos, voua si celor mici!
https://www.facebook.com/learninghub.ro/events
http://www.learninghub.ro/scoala-de-vara.aspx
Alexandra, mamica lui Albert si Botez Tematic
- Cum a aparut ideea acestui business si cand?
As putea spune ca a aparut intamplator. Dar, cum in viata nimic nu este intamplator, pot spune ca intreg universal a complotat ca eu sa ajung la acest proiect. Urma sa botezam baietelul unor prieteni si eu, incercand s-o ajut pe mamica, i-am trimis intr-o seara niste poze cu ce decoratiuni ar putea sa aiba la botez. Mamica mi-a propus sa le facem noi, impreuna. Cum ea a fost foarte ocupata cu bebelusul in primele luni de viata, a trebuit sa ma mobilizez si sa ma ocup eu integral de tot ce a insemnat partea de decoratiuni: aranjamente florale, invitatii, meniuri, place-carduri, numere de masa, marturii si alte accesorii, toate tematice, personalizate… si mi-a placut mult :). Decoratiunile au fost foarte apreciate si asta m-a incurajat sa mai gandesc eu cateva tematici noi, pentru ca la scurt timp sa vina si prima comanda.
- Spune-mi despre tine – ce ai studiat si ce ai lucrat in corporatie timp de 10 ani?
Am absolvit Academia de Studii Economice, dupa care, imediat, am avut oportunitatea de a lucra intr-o institutie cu profil financiar-bancar. Au urmat apoi 10 ani de activitate in diferite companii multinationale din domeniul financiar, ultimii 5 ani lucrandu-i in marketing. Aceasta perioada mi-a consolidat creativitatea si m-a convins ca menirea mea este sa creez lucruri frumoase si ca doar asta ma face cu adevarat fericita. Astfel, din dragoste pentru bebelusi si pentru frumos s-a nascut Botez Tematic.
- Ce este acest business si cum se diferentiaza de altele?
Avem un business care obliga sa ai imaginatie, sa creezi incontinuu si sa ai abilitati tehnice necesare de a transpune aceste ganduri, astfel incat sa aiba ca finalitate un produs cu totul si cu totul deosebit. Asadar, suntem orientati spre realizarea decoratiunilor personalizate pentru evenimente, cu o anume tematica. Toate produsele sunt realizate manual avand o gama variata, de la plicuri, meniuri, place-carduri simple sau tip plic pentru dar, marturii, numere de masa, pana la aranjamente florale cu flori naturale, aranjamente florale cu flori din hartie, decor pentru cristelnita, lumanari de botez si multe alte accesorii. Modelele noastre sunt unice si inedite iar acest lucru ne diferentiaza de celelalte companii cu profil similar.
- Cum il vezi in urmatorii 5 ani?
Noua ne place metoda “pasilor marunti”. Concentram efortul spre proiectele deja asumate. Pentru viitor, lasam doar timpul, calitatea serviciilor si satisfactia clientilor sa ne aseze in locul pe care-l meritam.
- Cine te ajuta cu el – ai angajati sau colaboratori? Mai este cineva actionar?
Inca de la debut s-a format un nucleu de oameni pasionati si entuziasti care au pus suflet in acest proiect, iar ulterior in jurul acestuia au inceput sa apara si colaboratorii. Am luat decizia, cel putin momentan, sa continuam cu aceasta forma care ni se pare cea mai potrivita.
- Ce clienti ai avut pana acum – companii sau persoane fizice?
Lucrurile minunate care au iesit din mainile noastre au atras privirile multora. Majoritatea proiectelor sunt realizate in scopul pentru care ne-am infiintat – cream povestea bebelusului si a parintilor lui din decoratiuni creative pentru primul cel mai important eveniment din viata unui copilas, botezul – insa, avem si am avut colaborari si cu persoane juridice. De exemplu, am realizat materiale de décor pentru Candy Barur-urile unor cofetarii. Am trimis din lucrarile noastre chiar si in alte tari, in care acestea isi desfasoara activitatea.
- Cum ai reusit sa imbini munca cu jobul de mama?
Tot ceea ce fac eu este presarat cu inspiratie de Albert. El este prezent in tot ceea ce fac, cu gandul, cu sufletul, cu cuvintele lui nou-invatate, cu veselia lui, cu zambetele lui, cu chiuielile lui, cu joaca lui. Are 2 ani si jumatate si sufletul si viata mea. El ma invata in fiecare clipa ca dragostea este cel mai important lucru din aceasta viata… dragostea de viata, de joaca, de familie, de ceea ce faci ca sa-ti castigi existenta.
Incerc, pe cat posibil, sa fiu cat mai mult timp cu el, iar cand ceva nu iese, el este talismanul meu. Ma cuibaresc in spatiul lui si sunt cea mai fericita ca am acest refugiu care ma umple de energie si ma ajuta sa-mi pun lucrurile in ordine.
- Ce planuri de viitor ai?
Am inceput anul 2016 cu multe tematici noi la care am lucrat cu entuziasm si va continua cu noi proiecte pe care dorim sa le realizam si sunt deja planificate.
Va fi anul in care vom incepe sa promovam consolidat businessul si sa-l dezvoltam cat mai mult.
- Tipuri de servicii oferite:
– Aranjamente centrale tematice, personalizate pentru mesele de la restaurant – cu flori naturale sau flori din hartie
– Invitatii si plicuri, tematice, personalizate
– Meniuri tematice, personalizate
– Place-carduri simple sau tip plic pentru dar, tematice, personalizate
– Marturii tematice, personalizate
– Numere de masa tematice, personalizate
– Inele tematice, personalizate pentru servetelele de la masa
– Girlanda cu numele bebelusului, tematica, personalizata
– Decor pentru Candy Bar, tematic, personalizat
– Decor tematic, personalizat, pentru cristelnita, cu buchet din flori naturale sau buchet din flori de hartie
– Lumanari pentru botez, tematice, personalizate, cu buchet din flori naturale sau buchet din flori de hartie.
De asemenea, merita sa va spun ca toate acestea si chiar mai multe, in functie de ce va doriti fiecare, sunt derivate dintr-un concept pe care Alexandra vi-l propune sau o idee pe care o aveti chiar voi.
Va doresc alegeri inspirate, asa incat sa va gasiti drumul catre ideea la care visati demult si sa puteti sa va traiti viata in armonie si sanatate!
Sursa foto: aici, Learning Hub si Botez Tematic.