O perioadă bună din viața mea m-am plâns că nu am timp. Când primeam invitații să merg undeva, eu nu aveam timp niciodată. Când mi se propunerea sa fac altceva extra job, spuneam că nu am timp și tot așa. Apoi am mers ceva vreme la cursurile de dezvoltare personală, am făcut o cârcă de traininguri și ceva coaching, până când am avut într-o zi clar în fața ochilor explicația acelor replici ”nu am timp.” Între timp apăruse și primul copil în viața mea și timpul căpătase o semnificație diferită pentru mine. Prin urmare, timp există, toți avem șansa celor 24 de ore în fața noastră, în fiecare zi, din nou și iarăși. Iar noi îl spargem în bucăți mici și ne dedicăm fiecărei bucăți, așa cum ne taie capul sau ne dă inima ghes. Problema mea era că mă duceam înspre locurile unde inima îmi dadea ghes și planificam prea puțin din punct de vedere rațional unitățile de timp. Când mi-am dat seama de asta, am schimbat paradigma. A fost doar un pas de la un om care se bucura de timpul lui cum simțea, până la momentul petrecerii timpului cu agenda. Încurajată și de apariția copiilor în viața mea, am devenit un time keeper în adevăratul sens al cuvântului.
Viața mea ca o agendă
Lucrul pe care l-am învățat și care a fost cel mai de folos a fost planificarea timpului într-o agendă: personal și profesional. Ca să nu mă mai încurc, să nu mai uit caietul acasă, precum elevii și să îmi găsesc scuze în apărarea mea. Imaginea zilelor și a săptămânii m-a ajutat să îmi dau seama de încărcare, de drumuri, de orele la care plec de acasă și orele la care revin, cât timp petrec cu fetele și când suntem toți acasă. O asemenea oglindă m-a ajutat să simplific, să modific și să corectez din mers. De aia sunt o mare iubitoare de plannere de poșetă, pentru mine sunt aur curat. 🙂
Agenda și planificarea zilelor mă ajută să mă țin de planurile mele, nu mai las alte persoane să îmi facă programul. Așa că dacă se întâmplă să fie loc în program pentru ceva, îl pun cu dragă inimă. Dacă nu, îl refuz la fel.
Rutina oamenilor organizați
De ce să nu recunosc, sunt un om organizat. Așa că azi vreau să vă povestesc despre rutina mea, care mă ajută să fac atâtea lucruri în cursul unei zile sau săptămâni. Adică mă dau exemplu, ceea ce nu prea fac, de obicei. 🙂 O să vă spun un secret, apropo de organizare: eu sunt mama aceea care a organizat botezul uneia dintre fetele ei cu câteva luni înainte de a se naște. Cu burtica la purtător, degustam meniurile, certam furnizorii că nu știau să facă plating, vizionam săli, verificam lumini și selectam DJ și alte momemte artistice, înainte ca bebe să vină pe lumea aceasta. Superstițioșii din jur se uitau la mine cam bulversați, în timp ce eu le răspundeam: ”Da, bebe o să vină oricum, nu mai e cale de întoarcere pentru el!”. Evident, doar eu gustam gluma și îi dam înainte cu organizarea botezului.
Tăcerea de dimineață
Imi prinde bine să mă trezesc înaintea copiilor, pentru oricât de puțin timp se poate. Vara aud păsările ciripind și gândurile cum îmi umblă prin cap. Mă ajută să mă încarc cu liniște. Calmul de dimineață îmi oferă șanse mai multe pentru calmul de peste zi. Fără emailuri, fără Facebook și fără telefoane. Nimic nu mă deranjează mai tare decât telefoanele sau mesajele până în ora 9,00, ca să vă zic drept. Dacă nu vin de la familie sau cineva foarte apropiat, le ignor cu succes. În mașină, am grijă să nu las muzica să îmi invadeze spațiul personal de la prima oră. Păstrez starea de bine cât mai mult timp cu putință.
Planifică ziua următoare în avans
Odată ce am încheiat o zi, e un moment bun pentru a planifica ziua următoare – fac un to do list. Așa simt că merg la culcare mai liniștită și nu mă mai frământ. Dacă am vreo revelație în dimineața următoare, revăd lista cu ce mi-am propus să fac de cu seară. Dar, de principiu, nu adorm până nu am pus pe hârtie to do-ul pentru mâine. Așa procedam și pe vremuri, la serviciu.
Am renunțat la perfecționism
Nu totul poate fi așa cum vreau eu, așa e. Uneori, “destul de bun” este suficient. În zile în care copilele sunt bolnave sau în ultimul an când am avut atâtea probleme de sănătate în familie, mi-a fost destul de greu să mai fac tot ce îmi propusesem și când stabilisem. Așa că am făcut maxim din cât se putea, în condițiile date. Nu am nimic să îmi reproșez, mai mult nu am putut. Iar din afară oricum am feedbackuri că s-a văzut foarte bine. 🙂
Am ales cele mai simple soluții
Nu avem nevoie doar de cel mai bun pix din întreaga lume pentru a scrie ceva. Un simplu creion e de ajuns. Am urmat același principiu cu privire la orice altceva din viața mea. Am simțit că m-am ușurat. Pentru că, de ce să mint, am avut un trecut cu alegeri destul de dificile. Parcă mereu îmi plăcea să aleg calea cea mai grea…Tendința să mă întorc acolo există, dar când simt că ceva merge greu, îmi amintesc obiectivul.
Am învățat să cer ajutor
A fi organizat nu înseamnă să fim mereu puternici și să facem totul pe cont propriu – oamenii organizați își știu atât punctele forte, cât și slăbiciunile și știu când și cum să ceară ajutor. Dacă nu cerem ajutor atunci când avem nevoie de el, pierdem timp și energie – adică vom căpăta la schimb o sursă de stres inutilă.
Imi notez cele mai importante lucruri
Am avut un profesor în facultate, care ne-a comunicat matra lui de la primul curs: ”Nu vă bazați pe memorie, e înșelătoare! Notați-vă tot!”. Deși sunt înconjurată de tehnologie, tot pixul și hârtia mi-au rămas cele mai bune prietene.
Sunt optimistă, orientată către soluții și obiective
Soțul își dă ochii peste cap cu zgomot când la începutul unei luni îi zic: ”Ok, e 1 noiembrie, ce ne propunem în această lună?”. Așa simt eu că investesc în timp și nu că îl cheltui, fără folos.
Cât despre optimism, nimeni nu e vesel tot timpul, dar oamenii organizați tind să facă alegerea optimistă – cât mai mult posibil.
Organizarea e sănătate curată! Cu o minte care și-a găsit claritatea și nu se foiește în căutare de răspunsuri, viața e mai simplă și mai ușoară!
Prioritizez, simplific și amân
Ce e mai important? Mai întâi! Nu trebuie să uităm să acordăm prioritate. Amânam ceea ce se poate face mai târziu. Nu mă mai ocup demult de urgențe întâi. Am învățat să îmi adresez o întrebare esențială pentru momente în care mă simt copleșită: ”În economia jocului, ce e cel mai important în clipa asta?”. În viața profesională sunt importanți clienții pentru care lucrez, care plătesc facturi la timp, care sunt la fel de serioși precum sunt și eu când vine vorba de proiectele lor. Economia jocului când vine vorba de familie are în frunte copiii. Eu sunt mama lor și în momente în care sunt bolnavi sau supărați, eu trebuie să fiu acolo, lângă ei. Pentru că poți fi mama eficienței și organizării, dacă copiii îți duc dorul, nu e bine deloc.
Mânânc mereu micul dejun
Timpul este un lux, așa că trebuie să ne bucurăm de el și ne hrănim cu un mic dejun sănătos. Așadar, ne așezăm împreună cu familia la masă și ne bucurăm de un castron consistent de fulgi de ovăz sau de orez cu lapte. Trebuie să ne pregătim corpul pentru sarcinile care ne stau în față pentru ziua care doar ce începe. Ne va ajuta să ne menținem o atenție constantă pe tot parcursul zilei. Eu nu plec niciodată de acasă fără să mănânc ceva, chiar dacă am avion la ora 6 dimineața, să zicem.
I eat the frog
Mulți dintre noi am auzit citatul lui Mark Twain: “Mâncați o broască la prima oră a dimineții și nimic mai rău nu se va întâmpla în restul zilei.” În zilele moderne, citatul se poate traduce astfel: ”Finalizați mai întâi sarcina pe care nu doriți să o faceți/cea mai dificilă, pentru a putea să aveți zi productivă fără să vă doară capul.”
Las ordine seara pe birou și dimineața în dormitor
Acest lucru mă ajută să mă simt în control și organizată. Când mă întorc acasă, mă simt bine primită. 🙂
Pregătesc mâncarea și hainele pentru a doua zi
Mereu, ca dimineața să nu filozofez și dezbat în fața frigiderului și a dressingului. NU îmi place să aloc timp pentru dezbateri și decizii dimineața.
Seara evit telefoanele
Discuțiile la telefon ne îndepărtează de familie și discuțiile cu ei. Copiii cer de la noi să fim doar cu ei, nu e corect să alocăm și seara timp altor persoane.
Planific și weekendurile în avans
Aniversări, petreceri, întâlniri cu prieteni sau oblogații. E mai greu să îmi propui ceva azi, vineri, pentru mâine, sâmbătă. Anul acesta, de pildă, am avut planificate în avans weekenduri pe 6 luni, din primăvară până la început de toamnă. De aceea nici nu mă pot implica în proiecte în weekend, poate doar să îmi fac eu ”bucătăria” internă.
Aceasta este pentru mine rutina oamenilor organizați. Eu așa funcționez de ceva vreme și, deși poate aș dormi mai mult sau aș petrece timp mai puțin pe social media, sunt destul de mulțumită cu ea.
Care e rutina voastra? Care sunt cele mai importante lucruri la care țineți?
Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viata sănătoasă, puteti da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter!
2 răspunsuri la “Rutina oamenilor organizați, care își valorifică timpul la maxim”
“Uneori, destul de bun este suficient.” Magistrala! Cu asumare, iti dizolva pur si simplu indoielile…
Așa mă gândeam…:)