Categorii
Blog Diversificarea naturală

Asteptarile parintilor de la diversificare versus ce poate face copilul

Cand face 6 luni copilul, gata, avem asteptari de la el, ca e la diversificare de acuma. E mare, trebuie sa accepte alimentele pe care i le dam – ne zicem noi fericite. A inceput marele proiect al diversificarii! Prea putin constientizam ca in primii 2 ani de viata, alimentatia copilului este foarte mult influentata de mai multi factori. In cuvinte simple, copilul trebuie sa fie pregatit din punct de vedere motoriu oral si postural, copilul trece prin niste etape din punct de vedere psihologic si isi dezvolta abilitatile de comunicare, relatia lui cu mancare este influentata din punct de vedere senzorial, iar interactiunea sociala este foarte importanta de asemenea – adica relatia lui cu mama si tata, fratii sau surorile si cine mai sta cu el. Sunt cativa factori importanti cand vine vorba de diversificarea celui mic.
Nu uitati, copilul este si el un om, in formare, nu este o papusa pe care o putem manevra cum vrem si cum scrie la carte! Fiecare copil se dezvolta in ritmul lui si va incepe o relatie cu mancarea, care va continua toata viata, iar rolul nostru este doar acela de a-l invata ca relatia cu mancarea este de iubire, nu de ura.
Anul acesta, in luna mai, cu ocazia Food Revolution Day, am cunoscut-o pe dr. Andreea Manda, medic primar pediatru, care ne-a vorbit despre alimentatia copilului in primii 2 ani de viata. Prezentarea doamnei doctor a fost complexa si a vorbit despre toti factorii de care spuneam mai sus. Mie mi-a atras atentia in mod deosebit prima parte, capitolul in care vorbea despre Abilitatile motorii orale si posturale ale copiilor, pe etape de varsta. Tocmai pentru ca acestea sunt niste repere la care e bine sa ne raportam noi, mamele, atunci cand ne creem niste asteptari de la copilul nostru. Daca vrem sa incepem autodiversificarea cand copilul nu sta bine in sezut si nu este interesat de obiectele din jur, ca sa le apuce si sa le duca la gura, nu este realist. De ce sa ne grabim? Este timp pentru toate, doar sa avem rabdare ca cel mic sa fie dezvoltat din punct de vedere motoriu si postural, in primul rand.
Noi am inceput autodiversificarea, pentru ca de la 5 luni incolo o tineam pe Mariuca in brate la masa, cu noi. Ea era curioasa si se intindea pe masa, sa apuce obiecte si mancare. Deci sta in sezut si era interesata, tinea binisor in mana si ducea tot ce prindea la gura. Dar nu toti copiii au acelasi interes la aceeasi varsta.
Mai jos am listat din prezentarea doamnei doctor exact grupele de varsta si ce este capabil sa faca cel mic din punct de vedere motoriu, oral si postural. Ca sa nu va mai faceti griji, dar nici asteptari nerealiste. Pentru intrebari, detalii si alte informatii, nu ezitati sa o contactati pe doamna doctor, aici. Sau imi trimiteti mie intrebarea si revin cu raspunsul. Sau scrieti in comentariu la aceasta postare. Sau imi scrieti la adresa [email protected].

0-5 luni:
  • reflexe de supt (din perioada fetala la 8-10luni), de cautare;
  • reflexe de impins cu limba, de varsatura, de tuse (protectie impotriva cailor false la deglutitie);
  • miscari ale limbii fata spate, cu miscari reduse ale mandibulei;
  • inghite lichide dar impinge cu limba solidele, poate coordona supt-inghitit-respiratie la san/biberon;
  • control scazut al capului si trunchiului, duce mainile la gura la 3 luni.
4-6 luni:
  • tine bine capul, sta in sezut cu sprijin, apuca cu toata palma;
  • deschide gura pentru a accepta lingurita, retrage buza inferioara sau superioara la scoaterea linguritei;
  • incep miscari sus-jos ale mandibulei – de masticatie, transfer din spate in fata a limbii pentru a inghiti;
  • isi controleaza impulsul de supt;
  • reflexul de varsatura diminua (1/3 posterioara a limbii);
  • poate lua si inghiti alimente cu consistenta de piure/dat prin sita fina  fara sa se inece;
  • pune mainile pe biberon sau pe san.
5-9 luni:
  • sta in sezut fara sprijin, transfera mancarea dintr-o mana in alta, apuca cu degetele si pune in palma;
  • incepe sa controleze pozitia alimentelor in gura, miscari de masticatie sus-jos, pozitioneaza mancarea intre maxilare pentru a mesteca bine;
  • depaseste reflexul de varsatura, incepe sa manance alimente zdrobite, chiar daca nu are dinti;
  • primeste cu usurinta lingurita, incepe sa duca singur mancarea la gura;
  • bea cantitati mici din cana  inchisa daca e tinuta de altcineva.
8-11 luni:
  • sta in sezut fara sprijin, coordonare mai buna mana gura, foloseste pensa digitala, se joaca cu lingurita dar nu se poate hrani inca;
  • plimba mancarea dintr-o parte in alta in gura, incepe sa foloseasca mandibula si limba pentru a zdrobi alimentele, incepe sa mestece rotativ (miscari diagonale ale maxilarelor in timp ce mancarea e impinsa in lateral/centrul gurii ), poate curata lingurita cu buza de sus, erup dintii;
  • poate manca granulat sau taiat marunt sau bucati mici de alimente moi ”finger food”, incepe sa experimenteze cu lingurita, dar prefera sa se autoalimenteze cu mainile;
  • incepe sa tine cana cu ambele maini, aplica buza de sus pe marginea canii iar limba asigura patrunderea lichidelor in gura.
10-12 luni:
  • sta in sezut cu usurinta;
  • se hraneste cu degetele “in cleste”, are coordonare buna ochi-mana-gura,  incepe sa puna lingurita in gura;
  • are miscari de masticatie  rotatorii – miscari diagonale ale maxilarelor, in timp ce mancarea e impinsa in lateral/centrul gurii;
  • incepe sa manance alimente tocate marunt si bucati mici de alimente moi, gatite;
  • mananca singur cu lingurita cu minim de ajutor;
  • tine cana cu doua maini, inclina cana spre gura, incepe sa bea din cana deschisa.
15-18 luni:
  • miscari independente ale limbii cu propulsie posterioara a bolului alimentar, miscari rotatorii de mestecare eficiente, lipirea buzelor in timp ce mesteca;
  • daca are incisivi si sus si jos poate musca din alimente mai tari (legume crude), poate mesteca carne;
  • poate manca singur cu lingurita prin mobilizarea umarului si bratului;
  • coordonare perfecta intre supt, deglutitie si respiratie –interesat sa bea din cana fara sistem anticurgere, trece de la biberon la cana.
24 luni:
  • musca cu usurinta (dentitie);
  • miscari circulare ale mandibulei;
  • limba are miscari de rasucire, transferand alimentele dintr-o parte in alta, curata buzele si gingiile;
  • accepta texturi variate;
  • mananca cu lingurita fara sa verse;
  • bea din cana deschisa fara sa piarda lichid.

Despre diversificare am mai scris aici si aici. Si voi mai scrie, ca dupa 2 copii si 2 moduri de a-i diversifica, chiar am ce spune. 🙂
Pe doamna doctor Andreea Manda o veti mai putea citi pe blog, in functie si de subiectele voastre de interes. Ce vreti sa mai aflati de la dansa pe acest subiect? Scrieti jos, in comentariu la aceasta postare si veti afla raspuns!

Atentie la hidratarea copiilor! Ce apa e bine sa dam copiilor

Am scris aici care sunt recomandarile Societatii Romane de Pediatrie si cele ale Institutului Roman pentru Ocrotirea Mamei si a Copilului (IOMC). Ca sa alegeti apa avand la indemana toata informatiile. Nu tot ce exista la raft este si ok pentru copiii mici! Va mai recomand, de asemenea, sa cititi Ghidul Apelor Minerale Naturale, scris de Adrian Feru.
Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!
Sursa foto: aici. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.