Am întrebat-o pe Elena Iorga, psihoterapeut, despre cum facem să le explicăm copiilor pe înțelesul lor trecerea prin această criză mondială cauzată de coronavirus. Și cum sa facem ca ei să nu primeasca prea mult din anxietatea noastră. Poate vă ajută mesajul ei, precum și resursele pe care ni le-a pus la final de articol. Aștept în continuare mesajele voastre pe această temă, ca să le răspundem în cadrul proiectului de emotional fitness – Întreabă psihologul.
”În perioada pandemiei de coronavirus, există stres și îngrijorare în fiecare gospodărie, deși motivele sunt diferite pentru fiecare în parte (teama de boală și consecințele ei, disconfortul schimbării rutinei, teama de singurătate, disconfortul limitărilor, teama de a pierde pe cineva drag, neliniști financiare etc.)
În mijlocul tuturor acestor anxietăți, este ușor să îi pierdem din vedere pe copiii care nu arată semne de frică. Unii copii arată direct că ceea ce se întâmplă îi afectează (spun că le e teamă, refuză să iasă pentru 5 minute din bloc cu protecție etc.). Dar majoritatea vor lăsa temerile lor să transpară doar indirect, metaforic: ticuri nervoase, urinare frecventă, tulburări gastro-intestinale, gânduri pesimiste, inflexibilitate, evitarea noului, spaime noi, tendința de a percepe lumea ca amenințătoare, sunt dintr-odată foarte neascultători etc.
Dacă te întrebi cum ar fi bine să vorbești copilului pentru a-l feri de anxietatea care vine la pachet cu toate schimbările din acestă perioadă, primul pas ar fi să începi cu propriul răspuns emoțoinal la aceste schimbări. Stai puțin cu tine și observă ce se întâmplă în interiorul tău când te conectezi la tabloul pandemiei. Ce gânduri îți trec prin minte? Ce senzații fizice se nasc în corpul tău când crezi un gând sau altul? Stai câteva minute cu atenția concentrată la senzațiile fizice. Acesta este răspunsul tău emoțional. Observă cum se simt ele în corp, fără să le dai o interpretare, să le pui o etichetă.
Este greu să nu te sperii dacă urmărești știrile. Fii atent la gândurile catastrofale și testează-le veridicitatea. Sigur că îți faci griji pentru tine și familia ta, dar nu uita că 80% din cei cu simptome nu au nevoie de tratament medical, iar mulți purtători ai virusului sunt asimptomatici.
Înainte de a spune orice copiilor, este o idee bună să aflăm ce știu deja despre ce se întâmplă. De regulă, vor avea bucățele de informații, ceea ce ne dă oportunitatea de a completa cu tabloul de ansamblu, pentru a pune lucrurile în perspectivă (de ex., poate au aflat că oamenii mor, iar noi le putem spune că cei care nu au traversat bine boala sunt cei care aveau și alte afecțiuni; pentru copii nu este periculos).
Ca și cu fiecare dintre celelalte lucruri pe care le explicăm copiilor noștri, vom avea în vedere să ne adaptăm la puterea lor de înțelegere. Deja știu despre microbi și importanța de a ne păstra curați pentru a nu răspândi microbii. Acum integrăm aceste informații în tabloul pandemiei pentru a restabili un sentiment de putere – există lucruri pe care le putem controla (ieșim rar, doar pentru urgențe, suntem atenți ce atingem și ne spălăm pe mâini); ne concentrăm atenția pe felul cum îi putem ajuta pe cei care au nevoie (prevenția ajută să nu răspândim virusul și astfel îi protejăm pe cei din categoriile cu risc/poate avem vecini care au nevoie să le facem cumpărăturile etc.).
Să ne păstrăm simțul umorului făcând amuzantă pentru copii respectarea regulilor este o altă modalitate prin care reușim să nu amplificăm îngrijorările.
Și, desigur, să îi ținem departe de știrile care înfricoșează. Acest lucru este foarte benefic inclusiv pentru adulți.
Așadar, ajută să fim în prezent, AICI ȘI ACUM. Faptul că nu suntem nemuritori și nu putem controla viitorul nu este o noutate. Tocmai de aceea ne vom bucura de ceea ce avem deja. În prezent se află toată puterea noastră.”
Resurse pentru voi:
https://gozen.com/coronavirus-anxiety/ – 4 specialiști în psihologie vorbesc despre gestionarea emoțiilor și a relațiilor cu cei mici în perioada aceasta (în limba engleză).
https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_64b45841d41648b4bc1a494cf47260eb.pdf – carticică despre Coronavirus pentru copiii de 2-7 ani.