Categorii
Blog Sănătate și wellbeing

Cum putem face ca vitamina B12 să se absoarbă optim în intestin

De câte ori nu ați fost, doamnelor, la medic, să vă plângeți că sunteți obosite? Probabil că cel puțin 1 dată pe an, cel mai adesea toamna. Unii medici v-au recomandat un somn bun, începând cu ora 22.00, alții v-au trimis la analize, iar alții v-au recomandat niște vitamine. ”Ia și tu niște B-uri!”, vă sună cunoscut? B-urile, de obicei, au o reputație bună printre femeile obosite. Doar că lucrurile sunt mult mai complexe, o evaluare amănunțită ar trebui făcută femeilor care se plâng de oboseală tot timpul anului. Sunt simptome care coincid la mai multe condiții ori afecțiuni și lucrurile nu sunt mereu foarte simple. Mai mult de atât, contează și stilul de viață al femeii, dieta ei și ce altă medicație mai urmează. 

Când vine vorba de simptome precum: paloare, oboseală, slăbiciune, lipsa poftei de mâncare, dispoziție fluctuantă, memorie slabă, stare de confuzie și chiar depresie, anemie care tot apare la analize, se pune problema deficitului de vitamina B12. Mai mult de atât, acestea sunt simptome care apar când deja nivelul de vitamina B12 este deja foarte scăzut, fiind un real pericol pentru sănătatea noastră.

Vitamina B12 este importantă pentru corpul nostru, pentru că determină formarea de globule roșii din sânge, contribuie la menținerea unui nivel optim de fier în organism și este esențială în producerea ADN-ului. Ea ne ajută la reducerea oboselii și susținerea funcțiilor psihologice normale. Sursa principală din care ne putem lua vitamina B12este alimentația bogată în produse de origine animală, din care vitamina B12 este sintetizată prin acţiunea unor bacterii. Dar nu toată lumea în zilele noastre mai dorește să urmeze o dietă bogată în produse de origine animală, multe persoane au redus cât au putut din meniu aceste produse. Mai mult decât atât, chiar și aceste persoane pot avea deficiență de vitamina B12, căci absorbția acesteia nu se produce mereu așa cum ne-am dori. 

Același lucru se petrece la persoanele trecute de 50 de ani, când absorbția intestinală a vitaminei B12 devine tot mai redusă. Și, desigur, la persoanele care urmează o dietă vegetariană ori vegană. Printre persoanele care pot avea deficit de vitamina B12, mai sunt:

  • Persoanele diagnosticate cu anemie pernicioasă;
  • Persoane care au suferit intervenții chirurgicale la nivelul tractului gastrointestinal;
  • Persoanele care urmează tratamente cu substanțe medicamentoase;
  • Femeile însărcinate sau care alăptează, cu o alimentație vegetariană sau vegană, alături de copiii lor.

Pentru că sunt atât de comune pentru multe condiții ori afecțiuni, simptomele unei deficiențe de vitamina B12 se observă târziu, când deja pot exista daune în organism. Mai mult de atât, deficitul de vitamina B12 poate fi uneori confundat cu un deficit de acid folic (vitamina B9). Suplimentând cu acid folic, există riscul să se mascheze adevărata carență, iar simptomele să se agraveze și corpul să sufere, fără ca noi să depistăm deficitul de B12.

Recomandarea specialiștilor e ca 1 dată sau de 2 ori pe an, să dozăm prin analiză medicală valoarea corectă a vitaminei B12 în organism. Se dozează vitamina B12 activă, iar dacă aceasta este scăzută sub 35 pmol/l, atunci se va considera un deficit latent.Se mai testează acidul metilmalonic şi homocisteina, care vor fi crescute în faza de deficit funcțional. După care, se dozează anticorpii anti-factor intrinsec, pentru a identifica o eventuală tulburare de absorbție, în special la persoanele care au diagnostic de ulcer și sunt tratate timp îndelungat cu antiacide gastrice.

De ce nu se absoarbe vitamina B12 așa cum avem nevoie?

Din cauza faptului că sănătatea tractului nostru digestiv este precară, de cele mai multe ori. Ca vitamina B12 să se absoarbă e nevoie de prezența factorului intrinsec secretat de celulele parietale din stomac, regiunea fundică (aceleași celule care secretă și acidul clorhidric). Pentru a fi absorbită, vitamina B12 formează un complex cu factorul intrinsec. După legarea de factorul intrinsec, vitamina B12 se absorbe în porțiunea terminală a intestinului. Dacă aici este o problemă – diferite sindroame de malabsorbție, de ex, vitamina B12 nu se va absoarbi eficient. 

Așa că nu e suficient să luați pur și simplu vitamine, ar trebui verificate mai multe lucruri legate de sănătatea sistemului digestiv, după ce v-ați făcut analizele.

Printre factorii care contribuie la blocarea absorbției de vitamina B12:

  • Medicația antiacidă;
  • Administrarea de corticosteroizi;
  • Antibioticele;
  • Medicamentele anticonvulsivante;
  • Antidiabeticele (metformina);
  • Contraceptivele orale;
  • Clorura de potasiu;
  • Hipocolesterolemiantele (medicația pentru scăderea colesterolului);
  • Medicația pentru tratamentul gutei.

International Vegetarian Union Science Group și Vegan Society spun că singurele surse vegane de B12 sunt alimentele îmbogățite cu vitamina B12 – băuturi din plante (așa zisul lapte vegetal), unele produse din soia sau unele cereale pentru micul dejun, precum și suplimentele. Să nu uităm că vitamina B12, fie că provine din suplimente, alimente sau produse animale, vine din micro-organisme. 

Cei mai mulți vegani consumă suficientă B12 ca să evite anemia și deteriorarea sistemului nervos, dar mulți nu își iau suficientă pentru a minimiza riscurile potențiale de boli cardiovasculare sau complicații ale sarcinii. 

Recomandările acestor asociații pentru dietele veganilor, ca aceștia să poată beneficia de dieta pe care o urmează sunt:

  • Dietă cu alimente îmbogățite cu B12 de 2 sau 3 ori pe zi, așa încât să se obțină cel puțin 3 micrograme zilnic din acestă vitamină;
  • Ori o tabletă de B12 (suplimentare) din care se iau cel puțin 10 micrograme;
  • Ori săptămânal B12 care să ofere cel puțin 2000 de micrograme.

Dacă preferați să vă bazați pe alimente care au adăugată vitamina B12, e bine să citiți etichetele cu atenție, ca să vă asigurați că vă luați dozele necesare zilnic. De exemplu, o băutură vegetală poate conține 1 microgram de B12 per porție, atunci trebuie să vă asigurați că veți consuma 3 porții, pe zi, ca să bifați cantitatea adecvată din această vitamină. 

Dacă nu aveți timp, răbdare și energia necesară să vă calculați aceasta lucruri, puteți considera mai eficientă suplimentarea cu vitamina B12. Poate fi mai convenabil și chiar mai eficient, deși eu insist că trebuie să fim responsabile cu sănătatea noastră și primul pas pentru orice este o nutriție corectă și echilibrată, cu tot ce înseamnă aceasta pentru fiecare în parte. 

Deci, cu cât mai puțină vitamina B12 consumăm din surse naturale, cu atât mai multă ar trebui să suplimentam. Nu uitați însă că cel mai bine se absoarbe în cantități mici. Dacă depășim cantitatea recomandată se pare că nu ne poate face rău ori dacă vom combina mai multe surse de vitamina B12, din cele menționate de Vegan Society. Pentru cine e interesat de toate detaliile, vă las linkul unde puteți citi mai multe.

Am scris acest material cu susținerea Hypernatura, cu a cărei misiune m-am regăsit destul de mult, aceea de a contribui la regăsirea drumului de întoarcere a omului modern către sănătate, natural și firesc.  

Vă invit la ei pe site, pentru mai multe informații despre acest subiect și pentru a afla despre produsul lor – complexul sinergic Lipozomal Vitamina B12 + D-Riboză Hypernatura®.

Complexul sinergic Lipozomal Vitamina B12 + D-Riboză Hypernatura® contribuie la:

  • formarea și regenerarea globulelor roșii;
  • sintetizarea corespunzătoare a ADN-ului;
  • susținerea replicării corecte a ARN-ului;
  • combaterea anemiei pernicioasă;
  • transportul oxigenuluiîn sânge;
  • funcționarea normală a celulelor;
  • funcționarea optimă a sistemului imunitar;
  • protejarea împotriva afecțiunilorși tulburărilor oculare;
  • prevenirea afecțiunilor cardiovasculare prin echilibrarea nivelului de homocisteină;
  • reducerea riscului de accident vascular cerebral;
  • apărarea celulelor nervoase de acțiunea radicalilor liberi;
  • protejarea împotriva defectelor de tub neural în timpul sarcinii;
  • formarea şi menţinerea tecii de mielină;
  • dezvoltarea și funcționarea optimă a creierului și a sistemului nervos;
  • menținerea echilibrului funcțiilor psihologice și la reducerea stărilor de iritabilitate;
  • susținerea atenției, memoriei, raționamentului și a performanței intelectuale;
  • reducerea stărilor de oboseală și extenuare;
  • susținerea metabolismului energetic firesc;
  • menținerea sănătății pielii, părului și unghiilor;
  • utilizarea eficientă a proteinelor, carbohidraților șigrăsimilor;
  • prevenirea formării excesive a depozitelor de grăsime în țesuturile ficatului;

Ce este cu adevărat benefic și face diferența dintre acest produs și altele din categoria de vitamine lipozomale sunt fosfolipidele extrase din semințe de floarea soarelui provenite din culturi cu identitate protejată non-GMO, prezente în formula lipozomală LipoCellTech™. Comparativ cu procesul de extracție a fosfolipidelor din boabele de soia, în cazul semințelor de floarea soarelui procesul este natural, nefiind nevoie de utilizarea substanțelor chimice. Datorită diferențelor dintre metodele de extracție utilizate, puritatea fosfolipidelor și capacitatea nutritivă a lipozomilor din semințele de floarea soareluieste exponențial mai mare decât a fosfolipidelor provenite din soia.Fosfolipidele ajută la producerea acetilcolinei, neurotransmițătorul memoriei creierului, precum și la furnizarea nutrimentelor care sunt implicate într-un proces cheie al organismului numit metilare și care se referă la modul în care organismul și creierul păstrează în echilibru mii de substanțe biochimice esențiale, cum ar fi neurotransmițătorii.

Fosfolipidele reprezintă o hrană celulară, neuronală, ce îmbunătățește dispoziția, sănătatea mintală și performațele intelectuale, oferind protecție împotriva tulburărilor cognitive ce pot apărea odată cu vârsta și împotriva bolii Alzheimer.

Ca o concluzie, aș zice așa:

  • Dacă aveți simptome din cele prezentate de mine la început de articol, mergeți să le investigați;
  • Dozați nivelul de vitamina B12 din corp, nu luați acid folic după ureche, căci se poate masca ușor deficitul de vitamina B12 și simptomele să se agraveze între timp;
  • Aveți grijă la ce medicamente consumați și cum mâncați, toate pot contribui la deteriorarea intestinului, ceea ce poate duce la absorbție redusă de vitamina B12 și nu numai;
  • Nu orice produs are biodispobilitate mare, nu toate suplimentele sunt la fel și deci nu din orice vă puteți lua dozele necesare de vitamina B12;
  • Absorbția suplimentelor lipozomale este de 20 de ori mai mare decât în cazul suplimentelor clasice.Prin învelișul fosfolipidic, vitaminele și mineralele lipozomale sunt protejate pe măsură ce înaintează prin stomac și intesitne. Microsfera lipozomală, alături de nutrienții pe care îi poartă în interiorul ei, ajunge intactă în fluxul sanguin, după care este absorbită direct în celulă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *