Categorii
Blog Food and nutrition

10 tipuri de făină fără gluten

Vestea bună e că sunt multe tipuri de făină fără gluten. Poate vă interesează asta pentru că gătiți și vreți să experimentați acasă mai mult. Sau poate vreți să mai reduceți din gluten. Sau poate trebuie să eliminați de tot glutenul – aveți alergie ori intoleranță. Oricum ar fi, e bine să știți că există opțiuni. Nu una, ci foarte multe. Dacă acum câțiva ani nici gând nu era de așa ceva, acum lucrurile stau foarte diferit. Sunt o mulțime de locuri de unde putem procura făină fără gluten, de la supermarketurile mari, până la magazinele online. În funcție de ce vă doriți de la ea, alegeți. Dar atenție la așteptări!

Făina fără gluten – atenție!

În primul rând, citiți etichetele pentru orice produs pe care doriți să îl achiziționați. Eticheta este curată dacă are doar produsul pretins în ea, nu arome și aditivi. Ieri am luat un astfel de produs în mână și avea 6 rânduri la lista de ingrediente. L-am pus la loc, era mai multă chimie acolo decât făină. Dar pe față pretindea că e bio. Mno, mereu să întoarceți produsul și să studiați lista ingredientelor și declarația nutrițională. Ce e pe față e doar marketing!

Câteva considerații

  • Dacă aveți restricții de sănătate în ceea ce privește consumul de gluten, nu cumpărați decât de pe un pachet care are simbolul cu spicul de grâu tăiat. Doar așa aveți garanția că respectă standardele ”fără gluten”. Altminteri, e posibil să se fi produs contaminare încrucișată, ceea ce pe oamenii care suferă din cauza glutenului să îi afecteze foarte tare.
  • Dacă vreți să faceți pâine sau diferite produse de tip desert sau sărățele cu astfel de tipuri de făină fără gluten, atenție la așteptări, cum ziceam! Nu mai uit ce dezamăgiți am fost noi la prima pâine făcută cu ani în urmă. Nu crescuse mai deloc, deși noi respectaserăm rețeta cu toate cantitățile menționate. Din păcate, fără gumă de guar și gumă de xantan nici nu se vor lega prea bine preparatele. Later edit: o cititoare și mai experimentată ne spune ne spune să încercăm și cu tărâțe de psyllium, făină de in și fibre din bambus. Și drojdie și maia pentru a crește aluatul. Mulțumim de feedback, Roxana!
  • Dacă la preparate din făina de grâu mai merg lucrurile cu estimarea cantităților, la cele fără gluten trebuie musai urmate cantitățile. Cel puțin, la ce am pregătit eu, așa a fost. Am eșuat lamentabil la cele unde m-am simțit creativă. 🙂

Mit

Să nu credeți că acele tipuri de făină fără gluten vă ajută să slăbiți. Ori că puteți mânca oricât pentru că nu există gluten. Da, sunt mai sănătoase (unele, că nu au proteina din grâu), dar deviza e nevoie să fie aceeași: moderație în consum și controlul porțiilor!

O altă realitate

Multe dintre tipurile de făină fără gluten au un aport de fibre mai scăzut și la fel de vitamina B. De aceea, vă îndem la moderație în consum și la atenție la conținutul total de fibre al alimentelor pe care le consumați.

Cât privește un alt neajuns, de exemplu, făina de orez alb, amidonul de cartofi, de porumb și de tapioca au indicele glicemic cel mai ridicat dintre toate tipurile de făină fără gluten. Așa că trebuie musai să știți dacă aveți probleme de sănătate și dacă acest lucru vă afectează pe termen lung. Și chiar dacă nu aveți, tot nu e ok să vă bazați doar pe preparate cu aceste tipuri de făină fără gluten. Vedeți de ce vă sfătuiesc eu mereu să alegeți varietatea când vine vorba de mâncare?

Tipuri de făină fără gluten – cele mai întâlnite

  • Făina de orez

Se poate folosi ca atare sau se poate combina cu alte tipuri de făină fără gluten. Se folosește pentru patiserie, dar și pentru îngroșarea unor feluri de mâncare. Pastele de orez sunt dintre cele mai consumate. Dacă găsiți paste din orez brun sunt mult mai sănătoase decât cele din grâu alb și mult mai nutritive.

  • Făina de migdale

Se folosește pentru diferite tarte, biscuiți și alte prăji ori produse coapte. E bogată în grăsimi bune/sănătoase și fibre, dar are conținut caloric mare, cum ziceam.

  • Făina de hrișcă

Pentru conținutul său super nutritiv și efectele antioxodante, hrișca e considerată un super aliment. 🙂 Nu e singura, desigur. Mai mult, pentru prăjituri se folosește și în diferite combinații cu alte tipuri de amidon. Are un ușor gust de nucă.

  • Făina de soia

E una dintre tipurile de făină fără gluten care mi-a dat bătaia de cap cea mai mare. Eu am combinat-o cu făină de migdale la brioșe și pentru că nu am pus xantan în ea nu a crescut mai deloc. 🙁 Probabil am folosit în combinație o cantitate mai mare decât trebuia. Și că am combinat-o greșit. Cu făină de orez sau cu cea de porumb zic experții în bucătărie că merge cel mai bine.

  • Făina de cocos

Eu nu am prea folosit, e pretențioasă, după părerea mea. Plus că fiind destul de dulce, există tentația de a folosi o cantitate mai mare, iar ea are conținut de grăsimi saturate destul de ridicat. Experții o folosesc la pâine și evident la produse de patiserie.

  • Făina de in

Mai puțin folosită ca atare, dar cei pricepuți o folosesc în brutărie și patiserie. Altminteri, în shake-uri sau smootie-uri puteți folosi semințe de in măcinate. Inul e o sursă excelentă de omega 3, pentru cei care nu consumați prea mult pește.

  • Făina de quinoa

Este sursă de proteine, prin urmare asigură energie considerabilă. E și ea considerată un super aliment, din această cauză și datorită conținutului său nutritiv. Știați că se înrudește cu amaranthul, sfecla și spanacul? Se folosește pentru prepararea pâinii, a clatitelor, brioșelor. N-am încercat-o niciodată, o pun deja pe listă.

  • Făina de mei

Se poate combina și ea cu alte tipuri de făină fără gluten, ca să se reducă din gustul și textura oarecum untoase.

  • Amidonul de cartofi, de porumb și de tapioca

Sunt folosite, de obicei, ca agenți de îngrășare în mâncare, budinci sau prăjituri, în sosuri și chiar la pâine.

Știți rețeta mea de budincă din tapioca? Aici, pentru voi.

  • Guma de xantan și guma de guar

Sunt ingrediente foarte folosite în produsele fără gluten, ca agenți de îngroșare și de creștere. Plus, pentru gust, să nu fim ipocriți, că nu mănâncă nimeni cărămizi fără gust. Când ai contraindicații medicale și, de poftă, ai mânca un fursec cu ingrediente care să nu te contamineze cu gluten, plus să și aibă gust și aspect de fursec, nu de fereastră.

Voi ce tipuri de făină fără gluten folosiți cel mai des? Și în ce combinații?

Rețete – fără gluten

Cele mai populare rețete de pe blog cu făină fără gluten sunt cea de PÂINE și cea de BRIOȘE (aici combinații de făină de orez cu cea de soia).

Urmăriți-mă și pe Facebook și pe Insta, dacă vă place ce scriu! Like and share, if you care! 🙂

4 răspunsuri la “10 tipuri de făină fără gluten”

Cât de frumos !

Trebuie neapărat sa scri o carte.

Gândurile tale liniștesc SI o mama cu copiii mari.

La multi ani pentru Măriuca!
Sănătate sănătate SI iar sănătate SI tot ce este mai frumos SI mai bun pe aceasta lume.
Va îmbrățișez cu drag.

PS .Mi e dor de Teodora,e domnișoara mare SI frumoasa

Va imbratisez, ma bucur mult de vorbele dvs! Abia astept sa va revad, sper sa reusim curand.
Transmit fetelor gandurile dvs!
Cu drag,
F

Mai este si faina de soriz, eu o aduc in Romania un carbohidrat cu eliberare lenta, cu tot complexul de vitamine B, mare parte din aminoacizii esentiali si gust neutru!

Grozav! Multumim! De la ce firma sunteti, sa stie si oamenii interesati, va rugam.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.