Categorii
Blog Sănătate și wellbeing

Ghid pentru organizarea muncii acasă în mod sănătos

Să poți lucra de acasă zilele acestea este un privilegiu. Chiar dacă poate părea copleșitor, pentru cei neobișnuiți cu un astfel de stil de muncă, este minunat că avem o profesie care se poate face de la distanță. Distanță de birou, de colegi, de manageri, de toată echipa. Gândiți-vă numai la persoanele pentru care o astfel de muncă nu există, pur și simplu. Și exersați recunoștința, concentrându-vă pe lucrurile bune care vin odată organizarea muncii acasă. E adevărat că sunt și câteva lucruri mai puțin benefice, dar, în economia jocului, cele pozitive sunt mai multe decât cele negative.

Organizarea muncii acasă a devenit o experiență pentru mine acum mai bine de 5 ani. Dintr-o poziție de management, de oameni și de clienți, am devenit freelancer. Mi-am organizat biroul meu în casă, la vremea la care aveam doar 1 copil și stam într-un apartament, ca toată lumea. Nu m-a speriat, dimpotrivă, insula mea de acasă m-a motivat și mi-a oferit confortul mental de care aveam nevoie. În acești ani, am alternat biroul de acasă cu cel din afara casei, dar mereu am fost productivă când am muncit din cuib, cum îi zic eu. Nu m-am simțit niciodată dezorganizată, poate doar un pic izolată, dar am compensat apoi cu zile în care am făcut infuzie de oameni.

Însă adevărul e că noi, oamenii, suntem foarte diferiți la orice. Eu mai munceam de acasă și când eram angajată și știam cum reacționez. Am fost mereu serioasă, am avut un program riguros, nu am considerat munca de acasă ca pe o vacanță. Nu am stat să fac mâncare când de fapt trebuia să muncesc, nu mă găsea nimeni pe DN1 vinerea dacă mă suna, ci la laptop, ca și cei de la birou. Ba chiar, munceam mai mult, de fapt.

Dar, cum spuneam, suntem diferiți. Munca noastră e diferită. Situația noastră familială e diferită. Într-un fel muncește acasă o persoană care trăiește singură și în alt fel o persoană care trăiește în cuplu, total diferit o mamă care muncește de acasă cu 2 copii mici. E provocator și uneori mai obositor decât mersul la birou. În funcție de tipul de muncă, e posibil să fie mai dificil să lucrezi de acasă și să îți suni constant colegii sau șeful.

În orice caz, organizarea muncii de acasă diferă și în funcție de statut. Un freelancer va lucra în alt ritm față de un angajat, un antreprenor altfel decât un freelancer și tot așa. În funcție de proiecte, de tipurile de clienți și de genul de muncă.

Organizarea muncii acasă – părțile cele mai bune:

  • productivitate mai ridicată, mai ales că se reduc timpii petrecuți pe drum și cu socializările de peste zi;
  • dacă răcești, e mai simplu munca acasă, decât să faci drumuri până la birou, dar și recuperarea e mai ușoară;
  • focus mai mare, pentru persoanele cu mai multă experiență în munca de acasă;
  • timp mai mult pentru propria persoană – mese proaspete pregătite în familie, hidratare, gustări sănătoase, pauze pentru mișcare și midfulness;
  • sentiment al libertății mai pronunțat;
  • o rutină care să permită armonizarea mai bună a muncii și cu partea de îngrijire a casei;
  • un birou aranjat în funcție de preferințele proprii;
  • fundal ambiental conform propriului playlist – muzică, podcasturi;
  • vestimentație mai puțin pretențioasă, deci bani mai puțini dați pe haine;
  • organizare mai bună (poate digital, totul);
  • odihnă mai multă;
  • timp mai mult petrecut cu partenerul, dacă și el muncește de acasă sau are un program mai flexibil;
  • bani mai puțini cheltuiți pe cafea, mâncare, reviste și alte ”plăceri”;
  • o formă fizică mai bună, datorată exercițiilor executate acasă, ca parte a ritualului zilnic.

Provocări ale muncii de acasă:

  • poți avea senzația de izolare și distanță față de ceilalți;
  • e greu ca din prima să poți intra într-o rutină, față de ce ai experimentat anterior;
  • e dificil dacă mai muncești în casă și cu alte persoane – soț/soție, părinți, copii, coleg de apartament etc sau dacă ai și copii care nu merg la școală/grădiniță;
  • în funcție de casa în care trăiești, poate fi dificil să amenajezi un birou de unde să poți lucra;
  • pe termen lung devine dificil din cauza limitei foarte subțiri între muncă și relaxare, între viața personală și cea profesională;
  • devine provocator din punct de vedere al sănătății – lipsa mișcării, lipsa aerului și chiar a soarelui;
  • în funcție de tipul de personalitate, poate fi mai simplu sau nu, din punct de vedere motivație;
  • treburile casnice pot interfera cu munca;
  • casa poate fi percepută ca birou și, în funcție de experiența cu munca, să nu îți mai placă locul unde stai.

Sentimental de izolare – una dintre cele mai mari provocări

Oamenii care muncesc acasă de multă vreme sunt conștienți de faptul că au devenit niște lupi singuratici. Și-au creat propria rutină și, ca să fie eficienți, se țin cu încăpățânare de el. În funcție de personalitate însă, poate fi mai dificil. Pentru extroverți, care își iau energie din întâlnirile face to face cu oamenii, din brainstorming și prezentări, din toate interacțiunile, poate fi dificilă organizarea muncii acasă. De cealaltă parte sunt introverții care se simt liberi să muncească acasă, iși iau energia din timpul cu ei, din liniște și concentrare, se bucură de lipsa distragerilor, nu le lipsesc colegii zgomotoși și nici întâlnirile interminabile cu mulți oameni.

Un prim pas pentru a gestiona sentimentul izolării pentru extroverți e să fie conștienți de situație și în noua rutină să includă și elemente sociale, chiar dacă sunt de la distanță. Conectarea cu oamenii să fie păstrată, deși interacțiunea nu mai e directă:

  • în loc de telefon, poate fi folosit apelul Facetime, Google Hang Out, Skype ori Zoom (în mare accesiune acum) pentru meeting online cu cei din echipă ori pentru gașca de prieteni;
  • dacă apar probleme pe un proiect, în loc să schimbi mailuri din care uneori se înțelege altceva, mai bine un video call, unde se poate face și un brainstorming instant;
  • dacă aveți un coleg sau un prieten cu care vreți să vă simțiți mai aproape (extrovert și el), deși lucrați pe proiecte diferite, faceți un video meeting și vă veți simți ca și cum ați împărți aceeași cameră;
  • luați prânzul online, pe același principiu de mai sus, dedicați-i un timp, deconectați-vă de muncă și pălăvrăgiți împreună;
  • accesați comunități online unde puteți să ”hang out”, ca să nu vă mai simțiți singuri;
  • folosiți această perioadă și ca să aflați lucruri despre voi, ce vă place, ce nu, de ce nu vă place să lucrați singuri, ce puteți face etc.

Organizarea muncii acasă în mod sănătos

Ca orice lucru, până să intre în rutină, e nevoie de ceva organizare. În ceea ce privește munca, în primul rând:

  • Setați spațiul pentru muncă

Acesta trebuie să fie separat de dormitor, pat și alte locuri de relaxare. De preferat, într-un spațiu unde e lumină naturală. Trebuie separat spațiul și mindsetul. Iar zona respectivă trebuie să fie mereu în ordine și să cuprindă doar obiecte legate de muncă, nimic din timpul liber să nu o invadeze.

Ce e pe birou, de obicei: laptopul/calculatorul, plannerul, agenda de birou, obiectele de papetărie necesare, căști pentru telefon, hardul extern+cana de ceai/cafea și ce mai au fetele: crema de mâini și balsamul de buze. 🙂

  • Planificați și programați

Faptul că lucrați de acasă nu înseamnă că vă treziți și vă aruncați direct la birou. Dacă înainte aveați o rutină de dimineață, o urmați și acum: micul dejun, minutele de stretching, minutele de citit etc. Toate acestea vă ajută să vă mențineți sănătatea și starea de bine și să nu picați în melancolia legată de schimbare. Așadar, păstrați toată rutina personală de dinainte de a munci de acasă.

Agenda de birou trebuie să se încadreze în programul de birou, tot ce este în afară e viață personală. Doar așa poate fi susținută pe termen lung organizarea muncii acasă.

De asemenea, păstrați pauzele în care să vă relaxați, inclusiv pentru gimnastica ochilor, suprasolicitați în monitoare. Pauza de la soare, pe balcon, cea pentru prânzul online cu un prieten sau discuția telefonică cu mama.

  • Setați limitele

Rutina e foarte bună, pentru că setează și limitele. Pentru mine a fost ușor să mă suprasolicit, lucrând acasă, mai ales că îmi și place foarte mult ceea ce fac.

Propuneți-vă să nu lucrați în weekend, dacă nu trebuie, să nu lucrați după 6 seara sau mai devreme de o anumită oră dimineața. Discutați programul cu managerul vostru, dacă sunteți angajat și nu permiteți abuz asupra vieții personale.

  • Aveți grijă de voi și de starea voastră de bine

E provocator să lucrezi de acasă, oricât de confortabil ar părea. Așa că gesturi precum o cafea cu spumă de lapte ori un ceai aromat sunt importante pentru hidratare și stare de bine. Dar mâncarea și gustările trebuie să stea departe de birou, în bucătărie. Nu mâncați pe birou și nici în timp ce lucrați, ca să evitați supraconsumul și mâncatul emoțional.

Voi cum v-ați organizat ca să lucrați de acasă? 

Diana a scris mai pe larg despre experiența ei aici. Eu am mai scris pe subiect aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.