Categorii
Blog Food and nutrition

Crono-nutriția – voi ce știți despre ea?

Dezvoltat inițial ca un regim alimentar care respectă ritmul circadian natural/biologic al organismului, crono – nutriția a devenit astăzi o direcție de cercetare în domeniul nutriției, al cărei scop este înțelegerea modului în care starea organismului este afectată de obiceiurile alimentare (ce mâncăm, cât mâncăm, când mâncăm și cum mâncăm).

Ca în orice direcție relativ nouă de cercetare, rezultatele obținute sunt supuse verificărilor și reverificărilor atente din partea specialiștilor. De aceea, crono–nutriția presupune identificarea și respectarea pe cât posibil a relației dintre ingestia de hrană și ritmul circadian al fiecăruia. Acest ritm este controlat de creier și este reglat în mare parte în funcție de lumina solară. El are o durată medie de 24 de ore și influențează câteva procese esențiale organismului: digestia, producția de hormoni, apetitul, temperatura medie corporală și somnul. Ritmul circadian natural/biologic poate fi perturbat de lumina solară, hrană, temperatura exterioară etc.

Cercetările recente au demonstrat existența unei legături între consumul preponderent al alimentelor seara, ceea ce presupune un aport important de energie în organism (aproximativ 40% din energia zilnică), și riscul crescut de obezitate, boli de inimă și sindrom metabolic.

Studiile randomizate au demonstrat că persoanele care lucrează în mod susținut în schimburi de noapte, ca și cele care obișnuiesc să mănânce noaptea, au un risc crescut de dezvoltare a toleranței la glucoză și, implicit, risc crescut de diabet de tip 2 și obezitate. Pe de altă parte, aportul energetic crescut dimineața, prin consumul de hrană consistentă la micul dejun, a scăzut incidența bolilor de inimă și a sindromului metabolic.

Așadar, crono-nutriția se adresează relației dintre perioadele zilnice de consum al alimentelor, ritmul circadian al organismului și procesele metabolice din corp. În acest sens, din ce în ce mai multe studii convergente au evidențiat legătura dintre perioadele de hrănire, ritmul circadian și procesele metabolice ale organismului. Există, conform acelorași studii, o legătură directă între distribuirea aportului energetic dat de hrană pe parcursul zilei și ritmul circadian, cu evidențe clare privitoare la modul negativ în care stilul de viață modern din țările dezvoltate (expunerea la lumină artificială, lucrul noaptea și abundența hranei) afectează procesele metabolice și starea de sănătate generală a organismului uman.

Prin urmare, obiceiurile noastre alimentare pot atât deregla, cât și regla ritmul circadian și metabolismul organismului. Din această perspectivă, devine foarte important ce și când mâncăm, dacă dorim să avem o viață sănătoasă și să reducem riscul dereglării metabolice și al apariției unor boli.

Ce ar trebui și când să mâncăm, în conformitate cu principiile crono-nutriției?

  1. Un mic dejun bogat în grăsimi și proteine este cel mai potrivit dimineața, la începutul zilei, atunci când organismul secretă lipază și protează, necesare activităților zilnice.
  2. Un prânz consistent, cu aport de proteine, carbohidrați cu indice glicemic scăzut și verdețuri, întrucât organismul secretă protează și lipază.
  3. O gustare după-amiaza, compusă din carbohidrați și oleaginoase, pentru a compensa hipoglicemia produsă de creșterea nivelului de cortizol în sânge.
  4. O cină moderată, cu aport de legume și proteină ușoară pentru a compensa secreția digestivă scăzută din această parte a zilei.

Dragilor, crono-nutriția mie, personal, mi se pare un concept grozav, care ne ajută să trăim mai conștient. Să facem alegeri mai conștiente. Vă invit să studiați și voi crono-nutriția, sunt sigură că va fascina și că veți înțelege mai bine ritmul natural al corpului vostru!

AICI am un articol pentru voi despre cum să mâncăm simplu în vremuri complicate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.