Categorii
Blog Sănătate și wellbeing

Nervul vag – voi ce știți despre el?

Nervul vag este, poate, cea mai importantă parte a corpului tău despre care nu ai auzit. Din punct de vedere anatomic, nervul vag este cel mai lung și complex dintre nervii cranieni și este alcătuit din numeroase fibre nervoase, învelite într-un țesut conjuctiv.

Nervul vag stabilește legătura dintre centrii nervoși din creier și majoritatea organelor vitale. Astfel, acest nerv prezintă ramificații extinse către plămâni, inimă, esofag, stomac, vezica biliară, pancreas, intestinul subțire etc. Date fiind conexiunile complexe către aceste organe, nervul vag este responsabil de reglarea și stimularea funcțiilor acestora, astfel încât rolul lui este foarte important pentru buna funcționare a organismului.

Conform specialiștilor, nervul vag este responsabil de funcționarea sistemului imunitar, a celui endocrin și a microbiomului, controlând senzația de foame, răspunsul organismului la stres și o parte importantă a proceselor inflamatorii din organism. Acțiunile de a înghiți, a strănuta, a tuși etc. sunt produse de nervul vag.

Ramificațiile și funcțiile nevului vag demonstrează legătura existentă între organe și creier, precum și interdependența acestora. De aceea, în tratarea problemelor apărute la un organ, trebuie avut în vedere întregul.

De asemenea, nervul vag acționează ca un regulator al funcționării sistemului nervos simpatic și celui parasimpatic, determinând ponderea activității acestora în situații concrete cu care se confruntă organismul nostru în viața de zi cu zi. Starea de alertă și relaxarea sunt controlate de organism prin intermediul nervului vag. Totodată reacția la anumiți stimuli, spre exemplu un miros iritant, care ne face să tușim sau un gust putred, care ne face să vărsăm, toate acestea sunt reflexe ale nervului vag.

În domeniul nutriției se vorbește adese despre legătura directă dintre creier și sistemul digestiv (gut-brain axis), prin intermediul căreia creierul controlează digestia, aportul de nutrienți și starea microbiomului. Existența nervului vag și funcțiile complexe ale acestuia sunt o dovadă a acestei legături.

Spre exemplu, starea de constipație pe fond de stres este un exemplu a reacției nervului vag la senzația de primejdie, care a alterat funcționarea sistemului digestiv. Asemenea și starea de rău, survenită tot pe fond nervos.

Cercetările recente au evidențiat legătura dintre funcționarea nervului vag și dezechilibrele nutriționale și hormonale cronice din organism, inclusiv posibila legătură cu bolile auto-imune.

Prin urmare, funcționarea normală a nervului vag se traduce prin echilibru și stare de bine în organism, în vreme ce disfuncționalitățile acestuia se observă în dezechilibre sistemice.

De aceea, specialiștii au căutat moduri de verificare a funcționării nervului vag. Se pare că cea mai de încredere metodă este măsurarea intervalului dintre bătăile inimii, întrucât acesta este controlat parțial prin intermediul nervului vag. Stimularea acestui nerv are ca efect o rezistență sporită a organismului în fața stărilor generatoare de stres.

Studiile clinice au demonstrat eficiența stimulării nervului vag în cazurile grave de epilepsie sau depresie rezistentă la medicamente, precum și a infarctului, AVC-ului, artritei etc. În tratarea acestora, stimularea nervului vag se face cu ajutorul unui dispozitiv medical, asemănător unui pacemaker, implantat în apropierea nervului vag.

Există unele metode ușoare de stimulare indirectă a nervului vag, printre care menționăm: exercițiile de respirație (mai ales respirația profundă, transmit organismului semnalul senzorial pentru intrarea în starea de relaxare); gargara (stimulează nervul vag prin activarea mușchilor laringelui și faringelui); fredonarea cu gura închisă (acțiune asemănătoare anterioarei); dușul rece scurt (activează sistemul parasimpatic și declanșează un răspuns al nervului vag); exercițiile fizice, masajul (mai ales reflexoterapia).

Printre beneficiile imediate ale acestor metode de stimulare a nervului vag sunt: scăderea presiunii arteriale, scăderea ritmului cardiac, reducerea inflamației, liniștirea migrenelor, calmarea emoțiilor puternice etc.

Vedeți cât e important e să știm ce se petrece în corpul nostru? Și ce sistem minunat e acesta, în care mai nimic nu funcționează independent.

Ce facem cu ce am aflat azi, prin urmare? Cred că cea mai importantă idee e să luam în serios activarea sistemului nervos parasimpatic, responsabil cu funcția de ”rest and digest”.

Și pentru că a venit vorba despre stare de bine, relaxare și reducerea ritmului, vă anunț pe această cale că este ultima săptămână când vă mai puteți înscrie în ediția de vară a Retreatului Wellness Fairy. AICI sunt toate detaliile. Vineri, 22 iulie, se închid înscrierile. Următoarele ediții ale acestui an vor fi în septembrie și în noiembrie. În alt loc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.