Categorii
Blog Parenting

Despre inteligența relațională, cu Nora Neghină

Am cunoscut-o pe Nora Neghină acum mai bine de 2 ani în cadrul trainingului pentru instructori ”Points of You”. La aceea vreme era avocat, aștepta cel de-al doilea copil, era studentă la facultatea de psihologie și părea pasionată de domeniul dezvoltării personale și cultivării stării de bine. Acum câteva luni am aflat că este coordonatoarea programului ”Inteligența Relațională” primul program de formare în domeniul relațiilor intra și interpersonale adresat non-psihologilor lansat de Pagina de Psihologie și Asociația Multiculturală de Psihologie și Psihoterapie și încă de atunci mi-am dorit să aflu mai multe despre ce presupune un astfel de program, în ce fel este diferit de orice altă formare. De curând am văzut că programul Inteligența Relațională urmează să înceapă în week-end-ul 24-25 martie 2018 un nou grup la Iași așa că am provocat-o pe Nora la o discuție, ca să îi lămuresc pe (viitorii) părinți despre ce e vorba. Așadar, vă invit să urmăriți interviul cu Nora, eu zic că e foarte interesant.

1. Ce este inteligența relațională și de ce este importantă?

Inteligența relațională este un set de abilități pe care le avem sau le dobândim și care ne ajută să construim și să menținem în viața noastră relații sănătoase. În cadrul studiului psihologiei evoluționiste au existat o serie de experimente, în care unor pui de maimuță li se oferea posibilitatea de a alege fie o mamă surogat din sârmă care avea un biberon cu lapte, fie o mamă surogat din blană, dar care nu oferea hrană. Puii au preferat mama cu blană care oferea confortul unei îmbrățișări față de cea care oferea hrană. De asemenea, au existat pui cărora nu li s-a oferit niciuna nici alta și care au dezvoltat diverse patologii: anxietate, depresie, etc. S-a tras astfel concluzia că relațiile sunt o nevoie de bază a individului, mai importantă chiar și decât hrana. Multă lume însă este prinsă și interacționează în relații toxice care le drenează energia și au un efect distructiv asupra sănătății individului. Pentru a se dezvolta armonios atât cognitiv cât și emoțional și fizic, bebelușii au nevoie să fie ”văzuți”, să se simtă ”simțiți”, să fie apreciați și respectați. AcelașI lucru este valabil șI pentru adulți. Deci pentru a avea o viață împlinită aș zice că avem nevoie de relații sănătoase. Inteligența relațională se referă în definitiv la abilitatea de a crea relații sănătoase în primul rând cu noi înșine și cu toți ceilalți. Există un studiu, efectuat de Harvard cred, cel mai lung studiu efectuat asupra fericirii oamenilor, care a demonstrat că relațiile sănătoase ne fac mai fericiți și mai sănătoși. Același studiu a arătat că ceea ce contează este calitatea relației, nu numărul de persoane cu care interacționăm. Din acest motiv, cred că este important să ne creștem aceste abilități de relaționare, pentru a putea avea relații semnificative cu cei pe care îi considerăm importanți.

2. Care este relația dintre creier și relații?

Formarea mea de bază în psihologie include și Neurobiologia Interpersonală, un concept dezvoltat de Daniel Siegel în cadrul căruia relațiile, creierul și mintea sunt cele trei fațete ale aceleași monezi. Pentru a avea o stare de bine, aceste trei elemente trebuie sa fie în echilibru. Un creier care nu funcționează într-un mod integrat, va ajunge să fie resimțit în cadrul tuturor relațiilor pe care le va crea acea persoană în viața ei. Când vorbim de creier integrat, pe scurt, este acel creier ale cărui diverse părți (emisfere, sistem limbic, cortex prefrontal) conlucrează și interacționează.

3. Ce asigură succesul profesional pentru omul modern?

În primul rând simt nevoia să definim noțiunea de success. Chiar dacă succesul este o chestiune de percepție individuală, cele mai multe persoane vor spune că să ai success înseamnă să ai mulți bani și să ai o poziție socială înaltă, sau să fii celebru Însă de-a lungul timpului, oamenii pe care noi îi privim ca fiind celebri oameni de success au dat definiții care sunt foarte departe de aceste două dimensiuni. Pentru unii, succesul îl reprezintă bucuria de a trăi, starea de bine, fericirea: de ex. Richard Bronson consideră că succesul adevărat este cât de fericit te simți, iar Arianna Huffington în cartea sa Thrive consideră că succesul ar trebui măsurat prin prisma stării de bine (well being), a înțelepciunii, a uimirii și a dăruirii. Pentru alții succesul se măsoară în raport cu ceilalți: Barack Obama de exemplu consideră că a avea succes înseamnă să schimbi semnificativ viețile oamenilor, pe când Warren Buffet (cel mai bogat om din lume) măsoară succesul în funcție de câți oameni îl iubesc cu adevărat. Nu în ultimul rând sunt cei care consideră că succesul este o chestiune de creștere personală perpetuă (căutarea și îmbunătățirea abilităților personale) sau rezultatul unei munci asidue, ca de ex. celebra definiție dată de Thomas Edison succesul este 1% inspirație și 99% transpirație. Personal, singurul rol în care mă simt de succes este cel de mamă, astfel încât mărturisesc că încă nu mi-am format o părere despre ce este succesul profesional sau cel puțin nu în noul domeniu pe care mi l-am ales. Cred însă că sunt câteva lucruri care pot constitui bune premise pentru succes, și anume: cunoștințe temeinice, grit adică acel amestec de pasiune și perseverență studiat de Angela Ducksworth, mesajele mentale pe care ți le dai și, nu în ultimul rând, rețeaua de susținere (familia, prietenii, mentorii, etc.)

4. Când vine vorba despre parenting (relația părinte-copil), ce anume contează cel mai mult?

Grea întrebare, pentru că primul instinct ar fi să zic că TOTUL contează… Cred că relația părinte-copil este un ”organism viu”, și în consecință, în funcție de vârsta părților implicate, de temperamente, de nevoi, de interese, în momente diferite ale relației sunt diferite aspecte care contează mai mult decît altele. Dar cred că un aspect esențial în toate etapele relației este ”racordajul” (în engleză Attunement), care este acea abilitate de a ne ”concentra atenția asupra celorlalți și a le prelua esența în propria noastră lume interioară” (Daniel Siegel). Racordajul presupune perceperea semnalelor transmise de o altă persoană care își devoalează lumea interioară, nu doar cuvintele ci și non-verbalul, înseamnă să ”te simți simțit” de celălalt. Pare simplu, însă este dificil, mai ales atunci când percepțiile noastre ne împiedică să fim complet deschiși către ceilalți. Iar atunci când ceilalți sunt propriii noștri copii este cu atât mai dificil, căci pentru a ne putea deschide și a percepe corect semnalele este nevoie să fim prezenți și să transcendem propriile noastre experiențe. Revenind la ideea de organism viu, cred că racordajul este ceea ce le permite atât părinților cât și copiilor să se cunoască și să se armonizeze, astfel încât să poată trece prin fazele de conectare-deconectare/ruptură-reconectare inerente unei relații.

5. Are nevoie România de educatori/profesori cu inteligență relațională? Dacă da, de ce?

Cred din adâncul sufletului că educația pe care o primesc astăzi copiii trebuie să le construiască abilități cu care să facă față lumii de peste 20-30/50 de ani. Dacă lumea continuă să evolueze la fel ca în ultimii 10-15 ani, datorită accesului la informație facilitat de mijloacele informatice (sau cine știe ce ne rezervă viitorul), orice lacună în educație privind limbile, matematica, științele exacte va putea fi suplinită, însă educația emoțională și implicit abilitățile ce țin de inteligența relațională este nevoie să le dobândească acum. Cu cât o vor dobândi mai de timpuriu, și cu cât o vor exersa mai îndelung, cu atât vor  avea o sănătate mentală bună, o viață echilibrată, care îi va ajuta să poată face față. Din această perspectivă, educatorii și profesorii – cu care copiii noștri petrec extrem de mult timp și care le modelează gândirea, comportamentul, sentimentele – care dau dovadă de inteligență relațională sunt singurii care pot să pregătească viitoarele generații.

Foarte interesant conceptul, sper că și vouă vi se pare la fel. Dacă doriți să aflați mai multe despre proiect, nu ezitați să îi scrieți Norei! Sau mie și vă pun în legătură cu ea!

Nora Neghină este Trainer certificat Mindsight, coordonator program Inteligența Relațională și contributor la Pagina de Psihologie, psihoterapeut în formare în Terapia de Familie.

Nora va fi și speaker la următorul eveniment Mama Time Out, din aprilie. Detalii, în curând! 🙂

Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viata sănătoasă, puteți da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter!

Sursa foto: arhiva personală Nora Neghină

2 răspunsuri la “Despre inteligența relațională, cu Nora Neghină”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.