Categorii
Blog Food and nutrition

Intoleranța la fructoză – voi știați de ea?

Dragelor, vin la voi azi cu un subiect mai puțin cunoscut, dar cu atât mai valoros zic eu: intoleranța la fructoză. Sper să vă facă lumină pe acest subiect și să vedeți dacă aveți și voi de investigat ceva în această zonă, în funcție de simptome.

Intoleranța la fructoză sau deficitul de absorbție al fructozei este incapacitatea celulelor intestinale de a descompune fructoza, pentru a o asimila. Fructoza este numele unui tip de zahăr simplu, monozaharidă, care se găsește în mod natural în fructe și legume, precum și în miere, sirop de agave etc. Dată fiind forma simplă, ușor de asimilat de organism, în mare parte în intestinul subțire, fructoza este folosită și ca îndulcitor pentru o gamă largă de alimente. Astfel, în ultimii ani, consumul de fructoză a crescut semnificativ.

Alimentele care conțin fructoză sunt:

Fructe și legume: sucuri, fructe deshidratate (prune, stafide, curmale), fructe conservate în suc sau sirop, anghinare, sparanghel, broccoli, praz, ciuperci, ceapă, mazăre, păstăi, ardei gras roșu, pastă de tomate, ketchup, roșii la conservă.

Cereale: grâu, cereale cu sirop de porumb adăugat, cereale cu fructe deshidratate.

Proteină animală și vegetală: carne procesată, carne marinată, mezeluri.

Lactate: orice produs care conține arome, îndulcitori sau sirop de porumb.

Zahărul de masă conține cam 50% fructoză, restul fiind glucoză, principala sursă de energie pentru celule. Ficatul este cel care transformă fructoza în glucoză, pentru a fi folosită de organism. Îndulcitorii conțin o cantitate mare de fructoză, în principal sintetizată din porumb (siropul de porumb). Înainte de apariția zahărului rafinat și a îndulcitorilor, oamenii consumau foarte rar cantități mari de zahăr, principalele surse fiind fructele și legumele dulci. Folosirea fructozei în alimentele procesate (inclusiv siropuri) a condus în timp la o creștere a cazurilor de deficit de absorbție a acesteia, precum și la intoleranță, atunci când absorbția deficitară a fructozei vine la pachet cu simptome gastro-intestinale. Consumată în cantități mari, fructoza produce simptome neplăcute, precum și dereglări metabolice. Problemele de ficat pot duce la îngălbenirea pielii și a albului ochilor, ficat mărit sau ciroză. Expunerea continuă la fructoză poate duce la crize, comă și la insuficiență hepatică sau renală.

Deși rară ca incidență (1/20.000 sau 1/30.000 persoane), intoleranța la fructoză poate fi dobândită genetic, manifestându-se prin lipsa din organism a enzimei necesare asimilării fructozei. Această condiție genetică este numită generic intoleranță ereditară la fructoză, rezultată dintr-un deficit de enzimă hepatică aldolază B. Dacă persoana afectată nu urmează o dietă adecvată, această anomalie genetică poate conduce la probleme serioase de sănătate, cum ar fi cedarea ficatului sau a rinichilor. Din fericire, această afecțiune este detectabilă din perioada diversificării alimentare. Din cauza severității simptomelor ce acompaniază această problemă de sănătate, persoanele cu intoleranță ereditară la fructoză au dezvoltat o aversiune față de fructe, sucuri și alte alimente care conțin fructoză.

Cauze generale

Intoleranța la fructoză este destul de comună în prezent, afectând în medie una din trei persoane. Numărul redus al celulelor responsabile de asimilarea fructozei, poate conduce la acumularea acestei substanțe în intestin. Cauzele posibile ale intoleranței la glucoză sunt:

  1. Dezechilibrul florei bacteriene din intestine.
  2. Consumul exagerat de alimente procesate.
  3. Sindromul intestinului (colonului) iritabil.
  4. Prezența unor procese inflamatorii.
  5. Stresul.

Factori de risc

Printre factorii de risc se află și unele boli ca: sindromul colonului iritabil, boala Crohn, colita, boala celiacă.

Cum se manifestă

Atunci când consumi fructe sau legume și ai probleme digestive este foarte posibil să te confrunți cu absorbția deficitară sau intoleranța la fructoză. Printre simptome se numără următoarele:

  1. Amețeli.
  2. Balonare.
  3. Flatulență.
  4. Dureri abdominale.
  5. Diaree.
  6. Senzație de vomă.
  7. Oboseală cronică.
  8. Deficit de absorbție al nutrienților, cum ar fi fierul.

Cum se pune diagnosticul

De obicei, diagnosticul pentru această boală se stabilește în urma unui test de respirație, care se efectuează dimineața, pe nemâncate. Medicul o să vă ofere o soluție saturată de fructoză înainte de test, apoi o să analizeze aerul expirat odată la 20 – 30 minute, timp de câteva ore (de obicei trei ore). Fructoza neasimilată de organism produce hidrogen, a cărui concentrație crește și astfel, dacă aveți probleme cu absorbția acesteia, aerul expirat va avea o concentrație mare de hidrogen.

O altă metodă de stabilire a unui diagnostic este eliminarea fructozei din dieta zilnică pentru o perioadă, sub supraveghere de specialitate. Diagnosticul este stabilit dacă simptomele specifice intoleranței la fructoză se ameliorează sau dispar.

Din păcate, nu există un singur diagnostic formal sau recomandări de supraveghere pentru această problemă de sănătate. Dacă problema este identificată din timp, înainte de afectarea permanentă a organelor, atunci simptomele pot fi rezolvate prin urmarea unei diete specifice. Există câteva elemente care pot ajuta la diagnosticarea acestei probleme, precum hipoglicemie rezultată în urma consumului de fructoză, probleme hepatice ce nu pot fi explicate și sindromul colonului iritabil.

Eliminarea fructozei din alimentație poate ajuta la confirmarea acestui diagnostic, deși, alimentele care conțin fructoză pură pot fi tolerate atunci când sunt consumate alături de alte alimente. Testele pentru identificarea intoleranței la fructoză ar trebui efectuate nu numai folosind fructoză pură, ci o combinație de fructoză cu alte alimente pentru a reflecta condițiile pe care le întâlnim în viața reală.

Tratamentul intoleranței la fructoză

Recomandarea principală este aceea de a exclude alimentele cu conținut mare de fructoză din alimentație. În multe cazuri, există o perioadă de eliminare la început, perioadă în care este urmată o dietă cu aproximativ 5 g de fructoză pe zi timp de 2 săptămâni.

Odată ce simptomele intoleranței sunt reduse sau eliminate, urmează perioada de reintroducere. În această perioadă, se reintroduc în dietă alimente cu un conținut ușor crescut de fructoză, pe rând, pentru a determina care este cantitatea optimă de fructoză pe care o poate consuma o persoană cu intoleranță la fructoză fără a avea simptome neplăcute. O astfel de abordare asigură o alimentație individuală care nu este inutil de restrictivă.

De regulă, pacienții tolerează cam 10-15 g de fructoză pe zi.

Deși nu este necesară reducerea tuturor tipurilor de zahăr din alimentație, consumul de zahăr adăugat trebuie să fie în linie cu necesarul energetic și de micronutrienți.

Ce să faci dacă ai intoleranță la fructoză

Problemele cauzate de intoleranța la fructoză pot fi rezolvate, în principal, prin excluderea zahărului sau a produselor bogate în fructoză/glucoză din dieta zilnică:

  1. Băuturile acidulate.
  2. Batoanele de cereale.
  3. Următoarele fructe: prune, pere, cireșe, mere și pepene.
  4. Sucul de mere și cidrul.
  5. Sucul de pere.
  6. Mierea.
  7. Înghețata, bomboanele, dulciurile cu adaos de fructoză.

Atenție la eticheta produselor achiziționate și excludeți produsele care conțin:

  1. Siropul de porumb.
  2. Siropul de agave.
  3. Fructoză.
  4. Miere.
  5. Sorbitol.
  6. Alcool.

Înlocuiește alimentele bogate în fructoză cu cele care au un conținut scăzut al acesteia, cum ar fi:

Fructe și legume: avocado, merișoare, limetă, lămâie, pepene galben, ananas, căpșuni, mandarine, banane, bambus, sfeclă, țelină, arpagic, ardei gras verde, păstârnac, ridichi, spanac, cartof dulce, cartof.

Cereale: hrișcă, mălai, ovăz, quinoa, orez, secară.

Proteină animală și vegetală: vită, pui, pește, ouă, leguminoase, tofu, unt de arahide.

Lactate: lapte, brânză, iaurt, lapte de soia, lapte de orez, lapte de migdale.

Să vă fie de folos și pentru sănătate, că e mai bună decât toate!

Bibliografie:

https://www.healthline.com/nutrition/why-is-fructose-bad-for-you#TOC_TITLE_HDR_4

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04022434

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3934501/

https://www.researchgate.net/publication/299402577_A_Review_of_Hereditary_Fructose_Intolerance

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3471321/

https://medlineplus.gov/genetics/condition/hereditary-fructose-intolerance/

Un răspuns la “Intoleranța la fructoză – voi știați de ea?”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.