Categorii
Blog Food and nutrition

De ce vă ajută psihonutriția mai mult decât nutriția

Într-o lume unde alimentația și psihologia se intersectează în moduri adesea neașteptate, conceptul de psihonutriție se conturează ca o disciplină ce îmbină cunoștințele despre nutriție cu cele despre psihologie. În special pentru femei, acest domeniu are potențialul de a deschide noi orizonturi în ceea ce privește starea de bine fizică și emoțională.

Am intuit acum 3 ani acest lucru, după câțiva ani de lucru cu cliente, pe care le învățam partea ”tehnică”, despre farfurii optime, nutrienți și calorii. Doar că simțeam că mai lipsește ceva. Componenta psihologică s-a dovedit a fi esențială în procesele de slăbit pe care le conduceam pentru femeile care mă alegeau să le fiu ghid. Și așa am început să studiez și să aduc în consiliere tehnici de psiho-nutriție. Așa a luat naștere și cursul despre mâncat emoțional, pe care l-am ținut deja 3 ediții live.

Psihonutriția este un domeniu esențial ce reconectează mintea și corpul, ajutând femeile să înțeleagă și să se bucure de beneficiile unei alimentații echilibrate nu doar pentru corp, dar și pentru suflet. Prin îmbinarea cunoștințelor de nutriție cu cele de psihologie, femeile pot naviga cu încredere prin provocările vieții, având la bază o fundație sănătoasă și echilibrată.

Ce este psihonutriția?

Există o legătură fără tăgadă între ceea ce mâncăm, modul în care mâncăm și momentul în care mâncăm mâncăm. Și toate acestea ne afectează biochimia. Poate fi un termen complex, dar biochimia noastră este responsabilă pentru dezvoltarea și funcționarea tuturor celulelor și organelor noastre, a corpului și a creierului nostru, dar și a bunăstării noastre emoționale.

Doar gândiți-vă că toate gândurile noastre, emoțiile noastre și comportamentul nostru sunt afectate de biochimie și, la rândul lor, afectează procesele biochimice. Ele ne influențează apetitul, sațietatea, somnul, metabolismul și nivelurile de energie.

Problemele cu sănătatea emoțională sunt mai mereu asociate cu un dezechilibru de neurotransmițători, hormoni, bacterii intestinale și micronutrienți vitali – vitamine, minerale și aminoacizi. Mereu îmi încep prezentările despre sănătatea mentală cu un discurs legat de microbiomul intestinal. Cel mai frecvent lucru se observă la persoanele stresate, cu stări de epuizare, anxietate, depresie, traume, oboseală, agresivitate, iritabilitate și schimbări de dispoziție. Acestea au microbiomul în dezechilibru (dizbioză) și începerea unui program nutrițional, în paralel cu partea de ”vindecare” a relației cu mâncarea ajută oamenii să își recapete echilibrul emoțional și nu numai.

Cum ajută psihonutriția femeile?

Înțelegerea poftei de mâncare și gestionarea greutății: Multe dintre noi recurg la mâncare ca la un mecanism de coping în fața stresului sau a emoțiilor negative. Psihonutriția poate oferi femeilor instrumentele necesare pentru a înțelege și a gestiona relația lor cu mâncarea, promovând o abordare mai sănătoasă și conștientă.

Promovarea unei relații sănătoase cu mâncarea: Într-o societate obsedată de diete și imaginea corporală, multe femei dezvoltă relații complicate cu mâncarea. Psihonutriția poate ajuta la depășirea mâncatului emoțional sau a tulburărilor alimentare, oferind o perspectivă echilibrată și holistică asupra alimentației.

De multe ori, comportamentele noastre legate de mâncare sunt reflexii ale trăirilor și experiențelor noastre interioare. Probleme precum mâncatul compulsiv sau evitarea anumitor alimente pot fi legate de traume, stres sau alți factori emoționali. Trecutul unei persoane, precum și dinamica sa actuală, pot influența modul în care interacționează cu mâncarea. Terapia somatică, coachingul sau consilierea poate fi utilă pentru a aborda aceste probleme.

Înțelegerea comportamentului uman și motivația

Pentru a aduce schimbări pozitive în comportamentul alimentar, este esențial să înțelegem mecanismele psihologice care stau la baza alegerilor noastre. Fiecare om are propriile sale motive și declanșatoare. Promovarea schimbărilor pozitive presupune recunoașterea comportamentului individual, stabilirea obiectivelor realiste și cultivarea unei motivații intrinseci pentru a face alegeri sănătoase.

Imaginea corporală, stima de sine și consumul de alimente

Imaginea corporală și stima de sine sunt adesea interconectate. Persoanele cu o imagine corporală negativă pot recurge la diete extreme, mâncat compulsiv sau alte comportamente nesănătoase. Acest lucru poate fi influențat de presiunile sociale, standardele estetice sau experiențele personale. Înțelegerea surselor de nesiguranță și luarea măsurilor pentru a consolida stima de sine pot contribui la o relație mai sănătoasă cu mâncarea.

Percepția despre mâncare și gândurile noastre

Mâncarea nu este doar combustibil pentru corpul nostru, ci și un stimulent emoțional, adesea asociat cu amintiri, tradiții și stări de spirit. Felul în care percepem mâncarea este influențat de convingerile și valorile noastre. De exemplu, o persoană care a crescut într-o familie în care mâncarea a fost folosită ca recompensă sau consolare s-ar putea să dezvolte o asociere între mâncare și sentimentul de siguranță sau dragoste. Gândurile noastre despre alimente ne pot încuraja sau descuraja să facem alegeri sănătoase. Pam pam, nu-i așa?

Înțelegerea marketingului, publicității și alegerea alimentelor

Industria alimentară, în căutarea profitului, a înțeles demult că mâncarea este mai mult decât necesitatea de bază. Prin utilizarea tehnicilor avansate de marketing și publicitate, care apelează la emoțiile și dorințele noastre, companiile alimentare ne îndreaptă adesea spre alegeri impulsive, mai puțin sănătoase. Culorile, muzica, mesajele și chiar poziționarea produselor pe rafturi sunt toate strategii bine gândite pentru a maximiza vânzările. E nevoie să cunoaștem toate acestea, mai ales dacă avem o relație complicată cu mâncarea. Știați că e important să mergem la cumpărături abia după ce am luat masa? Altfel, toate strategiile de marketing din supermarket – de la muzică, modul cum sunt traseele clienților direcționate în supermarket, mâncarea gătită acolo și mirosul pe care îl emană, toate acestea ne vor face să cumpărăm mai mult.

Psihonutriția nu studiază doar relația pe care o avem cu mâncarea, ci și tiparele emoționale moștenite, formate și adânc încorporate în alegerile alimentare, analizează diferite comportamente, cum ar fi consumul datorat stresului sau emoțiilor cărora ne e greu să le facem față și pe care să le procesăm, chiar dacă sunt din cele de bucurie.

Misiunea psihonutriției este de a ajuta oamenii să facă schimbări pe termen lung în obiceiurile lor alimentare, ceea ce le va îmbunătăți calitatea vieții, în general, nu doar partea de pierdere în greutate.

Ca specialist în psihonutriție mă concentrez pe modul în care gândurile și sentimentele femeilor cu care lucrez influențează felul în care mănâncă, alegerile lor, cantitatea consumată, ritmul digestiei, gradul de asimilare și de metabolizare a alimentelor.

Adevărul este că intervenția psihonutrițională își va arăta rezultatele, dar nu de pe o zi pe alta. Este o misiune care necesită răbdare, pentru că abordează obiceiuri care necesită timp pentru schimbare sau eliminare. Pe de altă parte, acestea sunt rezultate care depășesc cu mult pierderea în greutate. Scopul final este schimbarea relației cu mâncarea și cu sine, într-un mod pozitiv. Este misiunea pe care mi-am luat-o eu cu mult timp în urmă. 🙂

Ca o concluzie, abordarea alimentației din perspectivă  psihologică oferă o înțelegere mai profundă a comportamentului nostru și a motivelor care stau în spatele alegerilor pe care le facem. Prin înțelegerea și adresarea factorilor emoționali și cognitivi, putem adopta o relație mai sănătoasă și echilibrată cu mâncarea, care poate fi menținută pe termen lung.

Vouă cum vi se pare ce ați aflat în articolul de astăzi? Vă este util? Sunt la un email distanță: [email protected]❤️. Dați-mi de știre în legătură cu ce v-ați mai dori să aflați de la mine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.