Categorii
Blog Sănătate și wellbeing

Mâncatul emoțional – 3 idei pe care să le reții

Draga mea, pentru că pe Instagram și Facebook creez constant postări despre mâncatul emoțional, m-am gândit să profit și de spațiul de aici și să îți povestesc pe îndelete. Mai ales că în ultima vreme, precum ai văzut, m-am concentrat mai mult pe acest subiect, complex de altfel. Care desigur că atrage după sine și alte subiecte legate de mâncat și diete, de un stil de viață armonios și în acord cu propriile nevoi.

Așadar, haide să vorbim puțin (mai mult) despre mâncatul emoțional, ce este, ce NU este și cum putem gestiona astfel de episoade.

În primul rând…

Mâncatul emoțional nu este despre gestionarea mâncării din farfurie, ci despre gestionarea emoțiilor. 

Unul dintre miturile cele mai mari care gravitează în jurul acestui subiect se referă la faptul că mâncatul emoțional are, în primul rând, legătură cu ceea ce mâncăm. Deși, într-adevăr, mâncatul emoțional este reprezentat de alegerile impulsive de alimente fără valoare nutritivă și există o diferență majoră între o farfurie colorată și un meniu fast food, nu aceasta este preocuparea principală când vine vorba de alimentația necontrolată. Într-un astfel de episod ne mâncăm emoțiile, de fapt.

Descoperă deci sursa emoției, astfel încât să conștientizezi nevoile și să ai grijă de tine mai bine! Pentru că totul începe cu atenția față de propria persoană, cu iubire pentru ceea ce suntem și cu disponibilitatea de a ne asculta pe noi înșine.

Cum ne dăm seama ce ne provoacă o emoție atât de puternică? Putem începe cu următoarele întrebări:

  • Mă aflu acolo unde îmi doresc?
  • Ce schimbări vreau în viața mea?
  • Ce mă nemulțumește în această perioadă a vieții mele?
  • Ce mă face să fiu în extaz?
  • Sunt în armonie cu mine și cu cei din jurul meu?
  • Îmi acord suficientă iubire?
  • Îmi acord suficient timp?
  • Sunt suficient de ascultată de prieteni sau colegi?
  • Știu să spun NU atunci când simt acest lucru?
  • Știu să pun limite, în general?

Pornind de aici, ne putem da seama care este cauza ce ne îndeamnă să ne găsim confortul în mâncare.

Nu există o rețetă universal valabilă pentru a depăși astfel de momente. Pentru că fiecare dintre noi este diferită, nevoile sunt diverse, și, cred eu, tocmai asta este frumusețea: cei care știu răspunsurile întrebărilor noastre…suntem chiar noi înșine.

Trebuie doar să învățăm să ne ascultăm. Pentru că emoțiile puternice și mâncatul emoțional pot apărea și în momente de bucurie maximă.

Exact!

Mâncatul emoțional poate fi declanșat atât de emoții mai puțin bune, cât și emoții plăcute.

Deși nu se menționează foarte des acest lucru, ei bine, și emoțiile pozitive puternice ne pot destabiliza echilibrul interior și ne pot face să mâncăm mai mult decât avem nevoie. Sau ne pot face să avem mai multă poftă de alimente nesănătoase decât de obicei.

În astfel de momente, mâncarea devine un mod de a celebra, de a ne bucura de o experiență anume sau de a menține voia bună pentru cât mai mult timp posibil. Tocmai de aceea, este esențial să ne punem întrebările despre care vorbeam mai sus, să ne ascultăm cu atenție și să înțelegem ceea ce se întâmplă la nivel emoțional.

Gestionarea emoțiilor nu este un lucru neapărat ușor, însă nici nu trebuie să ne sperie.

  • Scrisul,
  • Exercițiile de respirație,
  • Alergatul (sau sportul în general),
  • Dansul,
  • Meditațiile active…

…sunt doar câteva dintre metodele eficiente care vă pot ajuta să eliberați emoția puternică și să vă reglați organismul. Altfel spus, sunt niște resurse bune la îndemână pentru episoadele de mâncat emoțional.

Resursele tale care sunt, le cunoști? Ce te ajută să te liniștești și să îți ”digeri” mai bine emoțiile?

Însă, dacă mâncatul emoțional devine un instrument zilnic la care apelăm pentru a gestiona ceea ce simțim, este nevoie de lucru mai profund cu noi înșine. Fie că apelăm la un coach acreditat (wink wink), la terapia clasică ori la munca pe cont propriu, timpul investit în voi înșivă va da roade și veți putea face alegerile potrivite pentru voi.

Experiența mea personală, dar și de lucru cu femeile care îmi sunt cliente arată însă că e mai ușor întotdeauna de mână cu altcineva.

Aș putea vorbi despre asta pagini întregi, însă iată că am ajuns și la punctul numărul trei și, poate, cel mai surprinzător:

Mâncatul emoțional nu este întotdeauna rău

Pentru că, uneori, este singura formă prin care putem accepta și gestiona ceea ce simțim. Emoțiile puternice pot avea un impact major nu doar asupra stării de spirit, ci și a întregului organism. De la dereglări hormonale, până la afecțiuni fizice ori chiar episoade de anxietate și frică, toate acestea ne afectează în viața de zi cu zi și pot duce la efecte pe termen lung. Dacă mâncatul emoțional îți oferă, din când în când, o metodă de a trece cu bine prin anumite momente, atunci ia și mănâncă acea prăjitură cu ciocolată sau înghețata care te duce cu gândul la vacanțele prin Italia. Exact asta face mâncatul emoțional: liniștește, calmează, alină.

Când devine mâncatul emoțional o problemă? 

Atunci când este singura metodă la care apelăm pentru a ne gestiona stresul sau a ne alina. Când mâncatul înlocuiește întotdeauna mecanismele sănătoase de gestionare a emoțiilor și acoperă orice urmă de conștientizare, el devine un comportament nesănătos și deloc benefic pe termen lung.

Acordă-ți timp și spațiu pentru conștientizare și pentru vindecare, cere ajutor atunci când nu ești sigură de nevoile tale și, cel mai important, oferă-ți iubire, înțelegere și empatie.

Vestea bună

Vestea bună e că deja o grupă de 15 femei curajoase sunt deja înrolate în prima ediție a programului de coaching de grup ”Overcoming Emoțional Eating” și sunt conduse de mine, de Elena Iorga, psihoterapeut și de Carmen – instructorul de yoga, timp de 6 săptămâni prin lumea emoțiilor, a prezenței conștiente și a mecanismelor adaptative de mâncat emoțional, în așa fel încât să poată rescrie relația cu mâncarea.

Vestea bună însă e că pe 3 noiembrie încep să lucrez cu grupa a 2-a , până pe 15 decembrie. 

Pentru că ești în comunitatea mea, am făcut un plan de plată, ca să îți poată fi mai ușor să te înscrii, adică plata în 2 tranșe. Sper să te bucure această facilitate și să profiți de ea!

close

Curs gratuit

Înscrie-te și primești gratuit cursul despre relația cu propriul corp și cu mâncarea

sau

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Această pagină web folosește module cookie pentru îmbunătățirea experienței de navigare precum și pentru asigurarea unor functionalități. Află mai multe.


Curs CADOU pentru femeile din comunitatea mea

Înscrie-te aici pentru a primi E-BOOK-ul gratuit pe mail

Trimit doar mail-uri informative, fără spam. Citește politica mea de confidențialitate pentru mai multe informații.